Funäsdalsberget

Vårvärmen tuff för Skidsverige – Funäsfjällen lovar snö till Valborg

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2012 14:55 CET

Vårvärmen går hårt åt snön på de svenska skidorterna och enligt SMHI ser den milda våren ut att hålla i sig.

– Tittar man exempelvis på skidorter som Sälen och Idre så är det mycket mildare än normalt. I Sälen var det fyra grader mildare i snitt de första två veckorna i mars och den 12:e mars var temperaturen tio grader högre än normalt i Idre, säger John Ekwall på SMHI.

Enligt prognoserna kommer den milda våren att hålla i sig, i alla fall 14 dagar framöver.

– Att spå väder för mitten och slutet av april idag blir en gissning. Men det klart att mycket tyder på att även april blir mild i Sverige, säger John Ekwall.

I Funäsfjällen ser snöläget bra ut och en fortsatt mild vår bekymrar inte. Hela området är historiskt mycket snösäkert och man brukar vara en av de destinationer som stänger sist i Sverige.

– Så blir det i år också. Vi har fina förhållanden och ett fullt schema med många aktiviteter ända till Valborgshelgen, 28-29 april, säger Anna Bjelke.

Säsongen avslutas traditionsenligt i Hamra 27-29 april med 1:a Majtrofén, som också fungerar som säsongsavslutning för den alpina skidåkningen i Sverige. Med upp emot 1000 deltagare är det världens största slalomtävling.

På Ramundberget avslutas säsongen samtidigt med en av landets största utomhusafterskis – Afterski 1000. Afterskin körs på fjället, på 1000 meters höjd, bortom liftar och skidbackar, med snöbarer, snöscener och uppvisningar med freestyle-motokross och skotrar. På fredagskvällen innan eventet kommer E-Type att spela.

För ytterligare information kontakta:
Anna Bjelke, marknadschef Destination Funäsfjällen, tfn 0733-60 70 06, e-post: anna.bjelke@funasfjallen.se
Bilder för fri publicering:

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen och som ingår i Funäsfjällen, startade under våren 2007 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2007 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2015.