Previa

VAB-anmälningar femdubblade sedan skolstarten

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 08:32 CEST

I sjukanmälningsstatistiken syns det tydligt att hösten är här. Sjukanmälningstalet var 3,1 procent i förra veckan, vilket är den näst högsta veckonoteringen sedan mars. Och sedan skolstarten har antalet anmälningar om vård av sjukt barn femdubblats. Det visar ny statistik från hälsoföretaget Previa.

Under förra veckan nådde sjukanmälningarna den näst högsta nivån sedan mars. Samtidigt ökade antalet VAB-anmälningar till 8,0 per 1 000 anställda, vilket är fem gånger så mycket som under höstterminens första skolvecka. Det visar ny statistik från hälsoföretaget Previa.

– När vi tillbringar alltmer tid inomhus sprids förkylningar snabbare. Den vanliga sjukfrånvaron för en förkylning är en till tre dagar. Alla som är förkylda bör stanna hemma och kurera sig i stället för att sprida smittan på jobbet, säger Urban Svensson, företagsläkare och medicinskt ledningsansvarig på Previa.

Den vanligaste orsaken till sjukanmälan under förra veckan var övre luftvägsinfektion, det vill säga förkylning, med 35 procent av sjukanmälningarna. Därefter följer vård av sjukt barn, som stod för mer än var fjärde sjukanmälan, 26 procent.

Statistiken är hämtad från Previas tjänst för sjuk- och friskanmälningar som omfattar 100 000 anställda i hela landet. Sjukanmälningstalet utgörs av antalet nya sjukanmälningar och anmälningar om vård av sjukt barn dividerat med det totala antalet anställda som omfattas av Previas sjuk- och frisktjänst.

Förbered arbetsplatsen på förkylningstider
Underlätta god handhygien.
Fyll på med tvål och pappershanddukar på toaletterna och se till att det finns handdesinfektion.

Stanna hemma. Uppmuntra medarbetarna att stanna hemma vid feber och förkylningssymtom.

Håll avståndet. Om det går, ha lite avstånd mellan arbetsplatserna. Helst flera meter. Se över möjligheterna att kunna arbeta på distans.

Previa är Sveriges ledande företag inom företagshälsa. Genom att erbjuda tjänster inom hälsa, arbetsmiljö, rehabilitering och ledarskap hjälper vi företag och organisationer att skapa goda resultat och öka sin konkurrenskraft. Previa har 1 000 anställda på 70 orter i hela landet och anlitas av 6 000 arbetsgivare med 900 000 anställda. Previa ägs av Tryghedsgruppen i Danmark och omsatte 839 miljoner kronor under 2009. Läs mer på www.previa.se