Idus förlag

Vab och flabb hemma hos kräksjuka Kajsa och hennes pappa

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2019 08:33 CET

När Kajsa och pappa blev sjuka på samma dag

I första boken om Kajsa och pappa, får vi följa med när de två har en jobbig sjukdag som slutar ganska mysigt trots kräks och feber! Humorn i texten förstärks av Kelly Sallinens fantastiska illustrationer. I varje uppslag följer vi med Kajsa från förskolan där hon kräks rätt ut över bordet och hem där till slut också pappa blir sjuk. Allt ackompanjeras av olika ljudord. Tvättmaskinen som säger dodom - dodom, Kajsa som säger urk uhääää när hon kräks och prissel prassel om skoskydden.
En kul saga om elaka baciller och snälla pappor och en alldeles vanlig dag som blev lite ovanlig ändå.
Ulrika Hjorth är journalist och barnboksförfattare född 1971. Hon bor i ett radhus vid Skogskyrkogården tillsammans med sin sambo och deras fem barn mellan 4 och 18 år. Ulrika har en bakgrund som frilansjournalist på tidningen Föräldrar och barn där hon också var kulturredaktör. 2011 kom Ulrikas debutbok och sedan dess har hon kommit ut med ytterligare fem böcker för barn varav två bilderböcker utgivna på Idus förlag 2019: Bobo och bebisraketen och Kajsa och pappa-Sjukbacillen.
Ulrika arbetar just nu med flera olika manus för barn i olika åldrar och utkommer 2019 och 2020 med flera nya titlar
Under uppväxten fick Kelly Sallinen ständigt höra att tecknare inte var ett riktigt yrke och att hon förmodligen skulle vara tvungen att fundera över en plan B. Idag är hon egenföretagare och jobbar som frilansande illustratör, serietecknare och karaktärsdesigner vilket fungerar alldeles utmärkt. Hennes illustrationer riktar sig framför allt till barn och ungdomar och hon har gjort bilder till böcker, spel och designat karaktärer till appar. 2019 landade hennes barnboksdebut Viktors nya tröja, skriven av Camilla Gunnarsson, på en delad 5:e plats i förskolebarnens litteraturpris.

För kontakt med förlaget:
Åsa Norén, Idus förlag
asa@idusforlag.se

För kontakt med författaren:
Ulrika Hjort
ulrikahjorth@gmail.com

För kontakt med illustratören:
Kelly Sallinen
sallinens.illustration@gmail.com

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.