Kultur i Väst

Vacker månhyllning av Jenny Willén och Göteborgs Kammarsolister

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2010 07:00 CET

Vad händer när en egensinnig sångerska och låtskrivare möter en kammarensemble som älskar nutida konstmusik? Vad sägs om en lika vacker som unik konsert full av nyskrivna sånger, delar av Månskenssonaten och en hel del mindre kända mästerverk för ensemble – allt i en salig, uttrycksfull, underbar röra som hyllning till månen.

Jenny Willén bidrar med sina sånger i fina nytänkande arrangemang, där Göteborgs kammarsolister inte bara utgör kompband utan målar med klangfärger från den klassiska musikens värld.
Endast två tillfällen ges att uppleva konserten som fått namnet Medan månen ser på. I Munkedal nu på söndag och i Vänersborg den 14 februari.

Konserter
2010-01-31 kl 18.00, Möe kapell, Munkedal
Arr: Munkedals kommun
2010-02-14 kl 18.00, Folkets Hus, Vänersborg
Arr: Vänersborgs Musikförening

Jenny Willén
Sångerska, kompositör och textförfattare ifrån Göteborg. Har blivit känd och erkänd främst för sina svenska sånger och sin förmåga att underhålla en publik, framförallt genom arbetet med Jenny Willén Kvartett (1994-2005). Musiken finns inspelad på två skivor: Påtår (2001) och Nu börjar det roliga (2004) (Zebra Art Records/ Naxos). Musik för kör finns utgiven på två förlag.(Bo Ejeby Förlag och Gehrmans Musikförlag). 2001 blev Willén utsedd till Härryda kommuns Kulturpristagare.

Göteborgs kammarsolister
En ung ensemble som brinner för att spela kammarmusik! Sedan bildandet år 2000 har de åtta unga musikerna bland annat genomfört en turné i Rikskonserters regi, framträtt på GAS-festivalen för ny musik, samt spelat in filmmusik och framträtt live i radio P2.
Göteborgs kammarsolister har inlett fruktbara samarbeten med Gotlands Tonsättarskola, och Cinnober Teater, som resulterat i två mycket lyckade produktioner; Suzannah med musik av Atli Ingolfsson, och barnföreställningen Papegojan som krympte, med musik av Anna Eriksson.

Jenny Willén på MySpace
Göteborgs Kammarsolisters hemsida

Finns att hämta på respektive artists hemsida, se länkar ovan.

kontakta Vanessa Labañino på Musik i Väst
vanessa.labanino@miv.se
___________________________
Musik i Väst
SE 400 10 GÖTEBORG

Huvudkontor: Vallgatan 38
tel: 031 10 21 00 fax: 031 10 21 01
e-post: info@miv.se

Musik i Väst är en del av Kultur i Väst, Västra Götalandsregionen.