Lifecap AB

Vad är egentligen en autentisk människa?

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2009 14:32 CEST

Känner du dig ibland som en bluff, trots att du jobbar på och anstränger dig? Har du egentligen allt du kan önska dig i form av t.ex. bostad, arbete, partner och barn, men ändå känns det som om någonting fattas? Det kanske är dags at börja fundera över vad som är syftet med just ditt liv.

Utdrag ur boken "Energi och healing, resor och recept" av Gaya Pienitzka:

"Jag är själv inte troende enligt någon religion och jag följer inte någon guru. Min övertygelse är att vi alla har den kunskap och de resurser vi behöver inom oss och att våra tankar och känslor formar vår världsbild. Min övertygelse är också att vi alla har vår egen väg. Vi är alla fullkomliga, vi har alla varsin unika form och färg som om vi vore pusselbitar i ett stort pussel.

Och precis som pusselbitarna i ett pussel tror jag att även vi människor är sammanlänkade med varandra. Att vi alla hör ihop. När jag dömer någon, hatar någon eller talar illa om någon så drabbar det även mig själv. Jag har intentionen att låta bli att döma, hata eller tycka/tala illa om någon. Jag går i livets skola, ibland begår jag misstag, då får jag gå om en lektion eller så får jag hemläxa. Mitt lärande kommer jag att få fortgå tills jag lämnar jordelivet och min skola här. Författaren Mark Twain sa en gång: Gott omdöme kommer av erfarenhet. Erfarenhet kommer av dåligt omdöme. Kloka ord som kan hjälpa oss att inte döma oss själva när vi begår misstag.

Om pusslet ska bli färdigt duger det inte att vi sneglar på varandra och försöker härma någon annan människa. Om vi försöker likna någon annan, som vi kanske själva ser upp till, kommer vi bara att bli en blek kopia av honom eller henne. Vår egen plats i pusslet gapar tom och det finns två bitar med samma form men där den som försöker efterlikna en modell aldrig kan bli lika färgstark och vacker som originalet.

Min övertygelse är

att vår uppgift helt enkelt är

att bli absolut bäst på att vara oss själva.

För att bli det

har vi själva de absolut bästa förutsättningarna.

Ingen annan människa kan slå oss i arbetet med att bli så autentiska som möjligt.

För att skala av programmeringar som vi fått redan som små - alla de roller och masker som vi bär - kan det vara skönt och ibland även nödvändigt att ta emot hjälp. Här finns det naturligtvis lika många vägar att gå som det finns människor på jorden. Vi behöver bara komma ihåg att lyssna inåt och att minnas att vår enda sanna guru bär vi själva inom oss."

Kosta på dig en enskild halvdag eller en förlängd helg tillsammans med andra för att ta synliggöra det som hindrar dig från att må ännu bättre.

Life CaP Centret utbildar terapeuter och erbjuder en rad kurser t.ex. relations, kvinno- och visionskurser. Vi erbjuder även individuella program. Vårt syfte är att hjälpa människor att må bättre i olika skeden av livet. Här arbetar ett nätverk av olika kompetenser och vår önskan är att förebygga dåligt mående. Vi är religiöst och politiskt oberoende. Verksamheten är kvalitetssäkrad enligt ISO 9001:2000.

Life CaP har även en jourtelefon som bemannas av utbildad terapeut med tystnadsplikt. Slå en signal till 0900-107 10 10 (samtalet kostar 15 kronor per minut).

Gaya Pienitzka

Energiterapeut och författare