Southside Stories

Vad alla svenskar bör känna till om Kina

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2012 14:40 CEST

Kina enligt Cho
Frédéric Cho & Kerstin Danasten

Kommer Kina att ta över världen? Borde vi alla lära oss kinesiska? Vad måste jag som svensk egentligen veta om landet?

Kina växer så det knakar och kommer inom kort att ta över USA:s plats som världens starkaste ekonomi. Självklart medför det konsekvenser även för oss svenskar. Kinesiska företag finns numera i Sverige som såväl konkurrenter och arbetsgivare som samarbetspartners och investerare. Samtidigt har Kina öppnat portarna för oss och allt fler svenskar åker österut för att göra affärer, plugga eller turista.

Ändå lider många fortfarande av myter och missuppfattningar om Kina. Många formar sin syn på landet utifrån vad de hoppas, tror eller fruktar att det är, i stället för att utgå från fakta.

Frédéric Cho är Svenska Handelsbankens rådgivare i Kinafrågor. Tillsammans med journalisten Kerstin Danasten lägger han i den här boken en handfast grund till hur Kinas affärer och politik hänger ihop, vilka myter det är dags att göra upp med och varför vi inte kan vara säkra på något när det gäller Kinas framtid.

Kina enligt Cho är en bok som tar ett ordentligt grepp om Kina som land och ger en konkret ingång till dess ekonomi, politik, historia och kultur. Allt det som varje svensk bör veta om landet.

Första recensionsdag 17 oktober 2012

För recensionsexemplar och/eller intervju med författarna, kontakta Sofia Ejheden, marknadschef på Kalla Kulor Förlag:
sofia@kallakulor.com