Moderaterna

Vad avser Carl Bildt göra åt bristen på yttrandefrihet i Kina inför OS?

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2007 08:45 CEST

Riksdagsledamot
Mats Johansson
0702--42 80 22

- Ungefär hundra kinesiska journalister, yttrandefrihetsaktivister och Internetdissidenter är fängslade. För åttonde året har Kina flest fängslade journalister av världens länder. Det är oacceptabelt av ett land som gör anspråk på att vara ett modernt land och dessutom arrangerar OS nästa år. Det säger den moderata riksdagsledamoten Mats Johansson, med anledning av den skriftliga fråga han nu ställer till Carl Bildt.

Enligt en aktuell rapport från organisationen Committee to Protect Journalists (CPJ) bryter regimen i Peking på centrala punkter mot en av förutsättningarna för Internationella olympiska kommitténs beslut 2001 att hålla de olympiska spelen 2008 i Kina – frihet för medierna att verka utan begränsningar.

- Mot bakgrund av detta vill jag veta hur statsrådet avser att under det kommande året påtala inskränkningarna i yttrandefrihet i Kina?

Nedan den skriftliga frågan i sin helhet

Till statsrådet Carl Bildt

Fråga om bristen på yttrandefrihet i Kina inför OS

Av Mats Johansson (m)

Ungefär hundra kinesiska journalister, yttrandefrihetsaktivister och Internetdissidenter är fängslade. För åttonde året har Kina flest fängslade journalister av världens länder. Omfattande censurregler tillämpas. Alla nyhetsmedier lyder under statliga direktiv. Hot och förföljelser drabbar lokala medier. Internet filtreras och sajter blockeras. Utländska medier får inte rekrytera medarbetare fritt.

CPJ sammanfattar läget med ett år kvar till OS: ”Kina har inte uppfyllt åtagandet till den internationella gemenskapen.” (www.cpj.org). Samma bedömning gör Robert Menard, generalsekreterare i Reportrar utan gränser: ”Myndigheterna har lurat oss, de har svikit löftena om att förbättra situationen för de mänskliga rättigheterna. De har kidnappat de här spelen.”

Det är oklart vilka slutsatser IOK drar av det fortsatta förtrycket, om ens några. För idrotten som underhållningsindustri är mediernas arbetsmöjligheter avgörande och olympiska spel i diktaturens skugga kan försämra möjligheterna att attrahera sponsorer och reklamintäkter, om företag inte vill förknippas med de pågående brotten mot mänskliga rättigheter.

Mot den bakgrunden, med hänsyn till politikens uppgift att stödja ett internationellt idrottsutbyte i frihet nationer emellan: Hur avser statsrådet att under det kommande året påtala inskränkningarna i yttrandefrihet i Kina?

__________________
Petter Larsson