Moderaterna

Vad avser Östros vidta för åtgärder för statliga pensioner?

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2006 12:45 CET

- Då man hört socialdemokraternas partisekreterare göra ett häftigt utfall mot bolagsdirektörer och deras löner ? och tal om att köpa nya Mercedes-bilar - undrar man förstås vad som skiljer lönerna i privata bolag mot helstatliga bolag? De summor jag här räknat upp sägs dessutom ligga inom de riktlinjer regeringen har gett. I förra veckan kunde vi höra
att en annan statlig vd (LKAB) har ett pensionsavtal som ger ca 80 miljoner.

Det säger den moderata riksdagsledamoten Rolf Gunnarsson som idag ställt en skriftlig fråga till näringsminister Thomas Östros om pensioner i statliga bolag.

Efter att regeringen kommit med sina riktlinjer, för ersättningar i statligt ägda bolag, skedde tydligen en löneökning på 30 procent för Vattenfalls vd. Hans lön lär vara uppe i ca sju miljoner per år. Delar man de 155 miljonerna per månad på de elva år anställningen sker blir det 1.174.200 kronor per månad i kostnad.

Frågan bifogas nedan:
-------------------------------------

Till näringsminister Thomas Östros

Pensioner i statliga bolag

Statliga Vattenfalls vd kommer att kosta bolaget runt 155 miljoner kronor i lön, avgifter, bonusar och pension efter att ha jobbat i bolaget i elva år.

Då man hört socialdemokraternas partisekreterare göra ett ?häftigt utfall? mot bolagsdirektörer och deras löner ? och tal om att köpa nya Mercedes-bilar - undrar man förstås vad som skiljer lönerna i ?privata? bolag mot helstatliga bolag?

De summor jag här räknat upp sägs dessutom ligga inom de riktlinjer regeringen har gett. I förra veckan kunde vi höra att en annan statlig vd (LKAB) har ett pensionsavtal som ger ca 80 miljoner.

1.174.200 kronor per månad i kostnad.

?Vi håller oss inom reglerna, både vad det gäller lönenivå,
lönekonstruktion och pensionskonstruktion? säger styrelseordföranden i en kommentar till Vattenfalls vd:s förmåner.

Vilka konkreta åtgärder avser regeringen vidta för att förändra de nuvarande riktlinjerna?

__________________
Mårten Wennberg