Uppsala studentkår

Vad får humaniora kosta?

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2012 14:48 CET

Bekymrade humaniorastudenter kallar till debatt om varför utbildning för humaniora och kultur behövs, vad får det kosta samhället och studenterna själva? Nu på fredag den 16 mars kl. 10-12 bjuder humaniorastudenter vid Uppsala universitet in till debatten Vad får humaniora kosta? Resurstilldelningen till humaniora är låg och det finns flera frågetecken kring arbetslivsanknytning i utbildningarna. Nu vill humaniorastudenter ha svar ifrån inblandade parter om vad de tänker sig att humaniorautbildning får kosta.

-          Vi som studerar humaniora vill givetvis att alla utbildningar vid högskolan ska vara likvärdiga och då krävs en dialog om resurstilldelning, säger Malin Lindström, vice projektledare för Humanioradagarna och en av initiativtagarna till debatten.

Debattpanelen består av Tobias Krantz (Svenskt Näringsliv), Eva Åkesson (rektor Uppsala universitet), Betty Malmberg (M, representerar regeringspartierna) samt professor Ylva Hasselberg (lärarkollegiet). Debatten modereras av Prof. Sverker Gustavsson.

Tid och plats: fredag 16/3 klockan 10.15 – 12.00, Geijersalen, Engelska parken i Uppsala.
Arrangör:  Humanistiskt initiativ

Debatten är en upptakt till Humanioradagarna 28-29 mars som arrangeras vid Uppsala universitet av Humanistiskt initiativ.

-          Vi vill kommunicera att det finns en arbetsmarknad för humanister, säger Johan Gärdebro, pressansvarig Humanioradagarna. – Humanioradagarna är bryggan mellan studenter och arbetsgivare, likt resursdebatten den 16 mars är det ett tillfälle för att diskutera värdet av humaniora, säger Johan Gärdebo.

Humanistiskt Initiativ är en förening knuten till Uppsala studentkår. Det huvudsakliga ändamålet med föreningen är att arrangera Humanioradagarna samt att verka för studiefrämjande verksamhet och att stödja utbildning och yrkeskarriärer inom områdena kultur och humaniora. Humanistiskt Initiativ anser också att alla studenters studier och möjligheter ska baseras på likvärdiga premisser och jämställdhet. För att uppnå detta mål drivs föreningen av ideellt engagerade studenter och unga entreprenörer med en vilja att förändra sina egna förutsättningar och andras.

För ytterligare information, kontakta:
Malin Lindström, Humanistiskt initiativ
Tel: 0735-10 55 21, E-post: malin.lindstrom@humanioradagarna.se