SAMBA-samarbete för barnen

Vad gör partierna för de 250 000 utsatta barnen?

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 23:16 CEST

Vad gör ditt parti i barnfrågan och vad har du gjort sedan i höstas? Den frågan ställs till riksdagspartierna på en minihearing på Rum för Barn i Kulturhuset den 23 april kl 16.45 då riksdagens tvärpolitiska barngrupp utfrågas.

Katti Hoflin, Kulturhuset inleder och Anders Lönegård, SAMBA, håller i utfrågningen.

Nya barnsånger framförs av Katarina Byman-Seger www.segerproduktion.org skrivna av henne själv, ackompanjerad av Svante Törngren www.slowman.se

Hearingen är en uppföljning på den budkavel som kampanjen Kraftsamling för barnen delade ut till riksdagsledamöterna i september 2008. Politikerna uppmanades då att ta barnfrågorna på allvar.

Det finns 250 000 barn i Sverige som lever i social och ekonomiskt utsatthet. Det kan vara barn i familjen med mycket dålig ekonomi. Det kan vara föräldrar som missbrukar och därmed inte ger barnet den omsorg det behöver. Eller barn som utsätts för mobbning i skolan. Eller barn som på grund av funktionsnedsättningar inte har samma villkor som andra.

Om föräldrarna inte orkar måste samhället ha resurser som ger barnen stöd. Och stödet ska komma så tidigt som möjligt. Ju senare insatserna sätts in, desto dyrare blir det. Allra dyrast blir det om en ung människa hamnar i missbruk eller kriminalitet. Kan man hindra det tidigt sparar man både mänskligt lidande och miljarder kronor.

Läs mer om kampanjen och organisationerna bakom den på www.kraftsamlingforbarnen.nu