Superbrands

Vad tänker du om jag säger Fjällräven. Varumärket eller djuret?

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 14:47 CET

Inget mer behöver tilläggas för att beskriva hur starkt detta varumärke har lyckats positionera sig på den svenska marknaden - på topp inom mode. Superbrands går nu ut med den officiella rankningslistan över utvalda branscher, och de starkaste varumärkena inom dessa: TOPP 5 av 5 branscher. Listan visar att svenska varumärken håller sig kvar på toppen och tävlar jämnt med de internationella jättarna.

Superbrands är en internationell oberoende organisation med inriktning på varumärkesarbete. I Sverige genomförs varje år en studie, tillsammans med TSN (Sifo Research International) där de starkaste varumärkena identifieras.

I samband med Superbrandsgalan den 26 januari 2010, presenteras rankningen av Sveriges 100 starkaste konsumentvarumärken. Och nu visas listan av topp 5 varumärken i utvalda branscher; Mode/Detaljhandel/Teknik/Hälsa samt Dagligvaror. Starka svenska varumärken som toppar branschlistorna är bland annat Fjällräven, ICA, Systembolaget, Apoteket och RFSU.

-Fjällräven slår lyxvarumärkena. Det handlar främst om kvalitet och tillit. Väldigt kul att de har positionerats så starkt i flera år och blivit ett varumärke som verkar böja tidens ramar med samma mönster på deras jackor sedan 1970-talet, säger Caroline Griolet, Operations Manager.

Metoden för att få fram de starkaste varumärkena

Steg 1. I det första steget genomför SIFO Research International en kvantitativ studie där Sveriges 400 starkaste konsumentvarumärken identifieras. Studien innebär att SIFO Research International låter sin konsumentpanel bedöma de 2 300 varumärken som Superbrands nominerat.

Steg 2. Superbrands Brand Council utför sedan en kvalitativ bedömning genom nio kriterier av dessa 400 konsumentvarumärken. De 300 högst rankade erhåller Superbrandstatus.

Steg 3. I det tredje och sista steget genomför SIFO Research International en djupare kvantitativ varumärkesundersökning som leder fram till en ranking av årets 100 starkaste Superbrands och de olika resultaten visas i diagram.

Genom att studien görs i så många länder är det ett viktigt riktmärke för internationella varumärken att värdera hur väl man lyckats på respektive marknad och även för lokala varumärken att jämföra sig med internationella. De varumärken som uppnår Superbrandstatus äger rätten att titulera sig Superbrand på den marknaden och under den perioden som statusen avser.

Superbrands Sverige

Superbrands är en oberoende auktoritet med inriktning på varumärkesarbete. I dag finns Superbrands i 86 länder och täcker in de viktigaste marknaderna i världen. Varje år genomförs en studie där de starkaste varumärkena identifieras. Vartannat år är det B2B och vartannat år är det B2C. Studien omfattar företagens varumärkesarbete och hur väl de lyckats bygga, vårda och förädla dessa i det land där studien genomförts.

Årets Superbrandsgala 26 januari 2010

Ett tillfälle att mingla med den svenska eliten av varumärkesbyggare.

Superbrandsgalan kommer att hållas på Berns Salonger i Stockholm, tisdagen den 26 januari 2010. Under kvällen tillkännages årets vinnare och den resterande 100-topplistan över årets Superbrands. Det bjuds även på prisutdelning, trevlig underhållning, mat & dryck. Ni kommer att röra er bland Sveriges Superbrands business-to-business och business-to-consumer samt närvarande press. Vidare kommer årets Superbrandsbok Sweden B2C 2010 lanseras under galakvällen.

Nu kan du anmäla dig till galan: http://www.superbrandsawards.se/

För ytterligare information vänligen kontakta:

Caroline Griolet, Operations Manager

Direkt: +46 (0) 8 518 00 582

Mobil: +46 (0) 708 875 882

Email: caroline.griolet@superbrands.com

Louisa Skyldeman, Pr Manager

Direkt: +46 (0) 8 518 00 580

Mobil: +46 (0) 708 875 880

Email: louisa.skyldeman@superbrands.com

Superbrands Brand Council B2C Sverige 2009

Anna Haupt, Brand Manager (SVT), Tony Leidenkrantz, Management Consultant, (IHM Business School), Martina Borgman, Brand Manager (OLW), Jannike Forslund, Customer and Retail Marketing Manager (Nokia), Niklas Lindén Product Marketing Manager (Xbox), Per Sandin, Head of Nordic Special Marketing (Nordisk Film), Kim Alltorp, Product Marketing Manager (Google Nordic), Linda Persson, Consumer Marketing Manager (Levi´s).

Om SIFO Research International (TNS)

SIFO Research International är Sveriges ledande marknadsundersökningsföretag. Deras huvudsakliga

verksamhet består av att genomföra undersökningar kring konsumenter, kunder, varumärken, kommunikation och innovation. De arbetar även med opinionsundersökningar, mediefrågor, samt med att utveckla organisationer, medarbetare och ledare.

SIFO Research International ingår i den globala företaget Research International group med egna kontor i över 50 länder och verksamhet i fler än 100 länder. Research International Group ingår i kommunikationskoncernen WPP.

Om Superbrands

Superbrands är en internationell och oberoende auktoritet inom varumärkesbyggande och marknadsföring, som i sina årliga publikationer beskriver historien om varumärken och företagen bakom dem.

Sedan 14 år ägnar sig organisationen Superbrands åt att premiera framgångsrika varumärken och att bidra till deras varumärkesprofilering. Dessutom fungerar Superbrands som ett nätverk, där de deltagande företagen kan dra nytta av varandras erfarenheter.

Superbrands har växt till ett globalt nätverk och finns i dag i 86 länder, på fem kontinenter i världen - vilket gör Superbrands till ett verkligt globalt varumärke.

Superbrands arbete sker i två olika delar:

Steg 1. Studie: en oberoende studie, utförd av SIFO Research International och Brand Council (bestående av oberoende varumärkesexperter).

Steg 2. Marknadsföring av studier; Superbrandssigill, Superbrandsgalan, Superbrandsboken och övrigt arbete.

Mer information finner du på hemsidan: www.superbrands.com/sweden