Sensus Studieförbund Stockholm-Gotland

Vad tycker unga om samhället och politiken? Projektet ”Röst” gästar Medborgarplatsen 11-15 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2010 11:05 CEST

”Ibland kommer en politiker till skolan och säger: Framtiden är er, men sen lyssnar de inte på oss.”, säger Arbresha Rexhepi 18 år. Under våren 2010 har Annica Carlsson Bergdahl och Jerker Andersson intervjuat 132 unga i Göteborg om samhället och politiken. Materialet presenteras i boken RÖST! – om demokrati, makt och politik som gavs ut av Carlsson Bokförlag i början av juli.

Unga människors röster kommer sällan fram i samhällsdebatten. Trots att Sverige har en mer medveten, reflekterande, öppen och demokratiskt skolad generation än någonsin. Ungdomarna har fått frågor om: Vad är skrämmande i samhället? Hur är skolan? Hur ska integrationen bli bättre? Har du makt? Vad är politik? Vad är demokrati? Kung eller president? Kärnkraft eller vindkraft? Höga eller låga skatter? Hur ser du på framtiden? Hur ser ditt drömsamhälle ut

- De vi har träffat har rötter i flera kulturer, varierande social bakgrund, skiftande trosuppfattningar. Deras politiska uppfattningar sprider sig över hela skalan. En del är med i politiska ungdomsförbund, andra är oerhört engagerade men kan inte tänka sig att gå med i ett parti. Några är ganska ointresserade, säger Annica Carlsson Bergdahl.

Utställningen Röstlådan, en container, är på turné och kommer ständigt att fyllas på med fler unga röster. Först ut var Almedalen. Under hösten har man också kunnat se den på Bok och Biblioteksmässan i Göteborg. Nu kommer containern till Medborgarplatsen.

Öppettider Medborgarplatsen:
Mån 11 okt kl 13-18
Tis 12 okt kl 13-18
Ons 13 okt kl 12-17
Tor 14 okt kl 13-18
Fre 15 okt kl 10-14

Röst är ett samarbete med Allmänna arvsfonden och Sensus.

Kontakt: Annica Carlsson Bergdahl projektledare/journalist 0706-59 86 72 eller annica@rotproduktion.se

Läs mer om Röstlådan på www.röstlådan.se

Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor, mångfald och globala frågor.