Alexed Promotion

Väärt-gitarristen Johan Airijoki släpper debutalbumet Vissa saker måste brännas.

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2015 16:13 CET

I Johan Airijokis musik hörs Norrbotten.  Sångaren och låtskrivaren från Malmberget har ett intensivt uttryck. Mellan gruvans stenkross och fjällvärldens lugn ryms hela livsöden som Johan besjunger med lika delar blues som folkmusik. För många är Johan bekant som gitarrist bandet Väärt, men han skapar även musik under eget namn.

Johans EP Jag tror det handlar om att släpptes i april. Den skapades i samarbete med The Tallest Man On Earth. De bägge möttes i Gällivare då TTMOE var på besök för en fiskeresa. Musikaliskt tycke uppstod och de beslöt sig för att samarbeta. Resultatet är blev en grovkorning lappländsk blues EP som hittade många lyssnare runt om i landet.

Den 6 november är Johan skivaktuell med sin debut som soloartist med albumet Vissa saker måste brännas. Skivan är inspelad i en liten stuga i Västerbotten tillsammans med Anton Teljebäck och Christian Augustin (Totalt Jävla Mörker).  Kreativitet och experimentlust har präglat inspelningen. Tillsammans har de skapt trumslag av vedklyvning och reverb på tallheden. Ambitionen var att skapa ärlig musik som inte skäms för sina rötter men ändå blickar framåt. Glädje, vemod, kärlek och vänskap är teman som har format Vissa saker måste brännas. Den breda Gällivare dialekten, Lo-fi ljudet och den kärva rösten ger Johans musik ett unikt uttryck.

Lyssna på Vissa saker måste brännas:
Spotify
iTunes

Label:
BD Pop / DigiNorth

Turné:
13 Nov Arvidsjaur, Tant Sveas Café
14 Nov Umeå, Sagateatern Kulturnäven
18 Nov Luleå, Ebeneser
21 Nov Göteborg, Holy Moly
23 Nov Göteborg, Hammok Fama Volat
25 Nov Stockholm, Louie Louie
11 Dec Alta NO Barila

Länkar:

BD Pop

Mess Productions är ett personligt PR-företag baserat i Göteborg.
Vårt mål är uppmärksamma bra musik till Sveriges onlineplattformar.

För intervju, bokning eller kontakt, maila Johan Alexed johan@messproductions.se eller 0705-188974.