Väderradar Skandinavien AB

Väderradar.se: 'Låt inte snön överraska dig i jultrafiken.'

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 08:12 CET

De senaste dagarna har det fallit mycket snö över stora delar av Sverige. Och det är inte slut ännu. De kommande dagarna kommer att bjuda på ännu mer snö. Detta kommer att skapa farliga situationer på vägarna under julhelgen, en av årets största resehelger.

'Enligt den aktuella prognosen kommer snön främst att falla under tisdag, onsdag och fredag, och då över ett flertal platser i Sverige', säger Coen Deij på Väderradar.se. 'Personer som ger sig ut på vägarna under julhelgen för att besöka familj och vänner måste räkna med svåra körförhållanden.'

Väderradar.se (http://www.vaderradar.se) är en svensk väderwebbsajt som främst fokuserar på aktuell nederbörd. Radarbilder som uppdateras per 15 minuter används för att visa var det just nu regnar eller snöar i Skandinavien och Finland. Dessutom visar sajten en nederbördsprognos för två timmar framåt. Genom att zooma in på kartan är det möjligt för besökare att följa nederbörden lokalt. Bilder från Väderradar visas bland annat på vädersidorna för Aftonbladet.se och SvD.se.

'
'Jag råder alla som reser under julhelgen att hålla koll på radarbilderna', fortsätter Coen. 'Prognoser är viktiga men de gäller ofta för större områden och uppdateras inte varje kvart. Att ta en titt på radarbilderna i tillägg till prognosen hjälper dig att veta vad du kan förvänta dig under vägen.'

För de som vill hålla koll på nederbörden under resans gång finns den mobila webbsajten http://vaderradar.mobi. iPhone-ägare kan också installera den gratis applikation som Väderradar lanserat för en kort tid sedan. Denna tjänst använder iPhonens GPS för att användare ska kunna följa nederbörden precis på den plats de just nu befinner sig. En liknande applikation för Android mobiler kommer inom kort.

För mer information kontakta:

Väderradar Skandinavien AB
Coen Deij