Mobile Storytelling

Vägen är målet i Oldsbergs nya spel

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2015 13:18 CET

Bilder & Filmer: https://goo.gl/4iuqb6

“Välkommen till min värld och till mina resor”. Så inleder TV-veteranen Ingvar Oldsberg det första avsnittet i sitt nya spel “Oldsbergs Värld.”

Det är det Göteborgsbaserade spelföretaget Mobile Storytelling som ligger bakom appen. Jonathan Sterner som är dess kreativa chef beskriver spelidén som en helt ny genre.

- Det är en TV-show i fickan där spelarna deltar. Det är underhållning, frågespel och kul för hela familjen samtidigt och så vitt vi vet det enda spelet med det här upplägget.

I “Oldsbergs Värld” skapar spelarna lag och startar sedan sin resa mot en hemlig destination där kluriga ledtrådar leder dem framåt. Givetvis återfinns den av Ingvar Oldsberg klassiska aha-upplevelsen när polletten trillar ner, efter att man först gått vilse i fyndiga Göteborgska ordlekar och klurigheter i stil med “Vilken är staden som är Coca-Colas starka samarbetspartner?”.

“Den är ganska klurig” Säger Jonathan Sterner med ett leende och fortsätter.

- Jag mins inte vem det var som kom med grundidén först. Vi har gemensamma bekanta med Oldsberg och det var därför ganska lätt föratt få till ett möte där vi kunde spåna idéer. Både han och vi hade massvis med kreativa idéer såklart, men det här var den som var både spelmässigt och tekniskt sett mest intressant.

Varje bana är uppbyggd som ett interaktivt TV-avsnitt med Ingvar Oldsberg som värd. Banbrytande för spelet är dess interaktiva miljö spelarna färdas under resans gång. Det är en 180-graders vy över färdvägen där spelaren kan styra blicken åt alla riktningar genom att dra över skärmen med pekfingret. Jonathan Sterner utvecklar “Vi gjorde ett verktyg för att skapa ”3D-filmer”, för att ge spelarna möjligheten att flytta runt blicken medan färden pågår.”.

Mobile Storytelling har under det senaste året varit väldigt aktiva och bland annat gjort samlarkortsappen för Gothia Cup och en skattjaktsapp för Stena Line samt släppt casual-spelet 45 Degrees tillsammans med Nordens Ark. Utvecklarnas förhoppning är att se fler spel med multimedial underhållning i linje med Oldsbergs Värld i framtiden. Sterner avslutar:

- Det finns för få spel ute på marknaden som är roliga att spela för hela familjen tillsammans. Förhoppningen är att detta blir en favorit nu i Jul, för då utvecklar vi fler banor och funktioner som publiken ber om.

Bilder och videoklipp på Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/q5i6lqkd6skjpjf/AADDJkwwEQWagg7LSL048mo9a?dl=0]

SPEL: OLDSBERGS VÄRLD

iPhone/AppStore: https://itunes.apple.com/us/app/oldsbergs-varld/id966813442?mt=8

Anroid/Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.mobilestorytelling.oldsberg

Mobile Storyteling

Spel är inte bara jobb för oss, det är vår passion! Med specialutbildningar inom branschen och en stark kärlek för spel, levererar vi underhållning och gamification från hjärtat.

Jonathan Sterner, jonathan@mobilestorytelling.se

+46(0)736 – 38 34 01