Vägen ut! i Göteborg nominerade till Social Capitalist Award

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 22:59 CEST

Den 5 september delar Veckans Affärer ut "Social Capitalist Award”. Det mest prestigefulla priset inom samhällsansvar i svenskt näringsliv delas ut för sjätte året i rad och uppmärksammar förebilder som genom sitt företagande bidrar till att lösa samhällsproblem.

Pernilla Svebo Lindgren, vd för Vägen ut! kooperativen är nominerad till "Årets Samhällsentreprenör". Kategorin uppmärksammar ”enskilda personer som startat verksamheter där ansvarstagandet är en del av deras DNA”.

Nomineringen lyder:
”Ett konsortium av bolag med den gemensamma affärsidén att anställa människor som länge levt i utanförskap för att de ska få erfarenhet nog att ta sig i på arbetsmarknaden. Enligt det egna socialekonomiska bokslutet var den totala samhällsvinsten 44 miljoner 2011.”

- Sociala företag i Sverige har tuffa villkor så det känns extra kul att uppmärksammas för vårt arbete att förändra samhället genom mänskligt företagande, säger Pernilla Svebo Lindgren, vd för Vägen ut! kooperativen. Idag är vi 28 kooperatörer och totalt 107 anställda. Vår utgångspunkt är att alla kan arbeta 100 procent av sin förmåga.

Mer information:

Pernilla Svebo Lindgren

E-post: pernilla@vagenut.coop

www.vagenut.coop

Vägen ut! kooperativen

Företag för en hållbar värld

Vägen ut! kooperativen har 12 sociala företag och ett 100-tal anställda. De flesta av dem har gått från bidragstagare till företagare. Fler än 200 personer deltar i det dagliga arbetet. Företagen har alla dubbla uppdrag. Dels säljs miljövänliga produkter och tjänster. Dels skapas arbete åt människor som inte kommer in på arbetsmarknaden.

www.vagenut.coop