Vägen ut! kooperativen

Vägen ut! kooperativen välkomnar regeringens satsning på arbetsintegrerande sociala företag

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2016 16:04 CEST

Tillväxtverket har fått i uppdrag att tillsammans med Arbetsförmedlingen stimulera till att fler arbetsintegrerande sociala företag startar och växer. Vägen ut! kooperativen välkomnar beskedet. I dagarna startade de sitt 12:e sociala företag Vägen ut! Fastighetsservice.

Att arbetsmarknadsministern ger oss erkännande för vårt arbete och de samhällsinsatser vi skapar känns fantastiskt bra, säger Pernilla Svebo Lindgren vd för Vägen ut! kooperativen. Men det vi välkomnar mest av allt är att förutsättningarna ska förbättras för oss som driver företag för att skapa en arbetsmarknad för alla.

I dagarna har Vägen ut! kooperativens sociala företag sina årsstämmor och även i år visar de upp ett stabilt resultat. De har kunnat anställa även i år och har nu 114 medarbetare, 12 företag och en omsättning på drygt 41 Mkr.

- Vi ser att hela 81 procent av vår omsättning går till att betala löner och arbetsgivaravgifter. Det är vi stolta över, konstaterar Pernilla Svebo Lindgren.

Men det är barnperspektivet som Pernilla Svebo Lindgren är mest nöjd över när det gäller resultatet:

- Tillsammans har vi 63 barn under 18 år som växer upp med en mamma och pappa som behövs på sitt arbete och kan betala sina räkningar. Det är ett företagande som gör skillnad!

Verksamhetsberättelse för Vägen ut kooperativen 2015

Läs mer om Regeringens satsning på sociala företag här

Vägen ut! kooperativen

Vi utvecklar företag för en hållbar värld. Vi behövs!

Företag med dubbla uppdrag - Vårt mål är att skapa arbete genom att starta sociala företag. Dels säljs miljövänliga produkter och tjänster. Dels skapas arbete till människor som inte kommer in på arbetsmarknaden. Vinsten återinvesterar vi och skapar fler jobb.

Vägen ut!s viktigaste mål är att skapa arbete. Vårt resultat för 2015 visar att hela 81 procent av vår omsättning går till att betala löner och arbetsgivaravgifter. Det är vi stolta över. Vi är 114 medarbetare varav 74 är kvinnor och 40 är män. Tillsammans har vi 63 barn under 18 år som växer upp med en mamma eller pappa som behövs på sitt arbete och kan betala sina räkningar.