Moderaterna

Vägverket konkurrerar med ojusta medel

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 13:58 CEST

- Vägverkets nya kommersiella tågtrafik är ojust konkurrens mot de privata transportföretagen.

Det säger den moderata riksdagsledamoten och ledamoten i trafikutskottet Jan-Evert Rådhström, som ställt en riksdagsfråga i ämnet.

Vägverket har en liten men växande tågverksamhet. Syftet är i första hand att transportera salt vintertid till den egna vinterväghållningen samt grus och sten till asfaltsverk. Tågverksamheten verkar dock ha gett mersmak för nu har Vägverket gett sig in i den kommersiella tågtransportbranschen. Under den senaste tiden har Vägverket Produktion skrivit kontrakt med SCA om att frakta pappersprodukter från deras fabrik utanför Sundsvall till Göteborg. De var även med i en upphandling av transporter mellan Vislanda och Mönsterås.

- Vägverket skall inte ägna sig åt att vara något tågåkeri. Det är helt enkelt inte deras jobb och det bör läggas ner så fort som möjligt. Jag har ställt en fråga till Ulrica Messing och jag hoppas hon tar tag i frågan.
Verken får inte leva sitt eget liv på det här sättet.

- Det är inte förenligt med Vägverkets uppdrag att ägna sig åt kommersiella transporter. Det är dessutom moraliskt förkastligt att låta ett stort verk konkurrera med privata företag som inte alls kan få samma villkor när de tar lån eller gör andra affärer.

__________________
Niclas Bengtsson
Pressekreterare, Moderata samlingspartiet Press Secretary, The Moderate Party Moderaternas riksdagskansli 100 12 Stockholm

+46-8-786 41 05