Paper Province

Välbesökt frukostmöte med Packaging Media Lab i Karlstad, ett arrangemang av The Paper Province och Compare

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2007 08:33 CET

Packaging Media Lab i Karlstad, ägs av The Packaging Arena Ek. för., testar förpackningens säljande egenskaper. Detta undersökningslaboratorium är placerat i en miljö på Bergviks köpcenter i Karlstad, med tillgång till 58 olika butiker och en genomströmning av 7,3 miljoner konsumenter årligen.

Varför behöver man undersöka konsumenternas beteende i en butik?
Projekt assistent Poja Shams berättade att Varumärken behöver synas i hyllan i butiken. Fler och fler produkter i hyllan skapar förvirring för konsumenten. Produkterna behöver ''sticka ut''. Varje kund spenderar ca 25 minuter i en butik. Betendet förändras hela tiden. Idag sker 80% av köpbesluten i butiken. 60 % av besluten sker på grund av förpackningen. Varje förpackning har 2 sekunder för att övertyga en kund! Forskningsrapporter visar att 50% av produktlanseringar misslyckas.

I dagligvaruhandeln finns det mellan 60.000 - 120.000 förpackningar som slåss om konsumenternas uppmärksamhet. Om konsumenten spenderar en sekund åt varje tillgänglig förpackning skulle det ta nästan en dag att gå igenom en butik! Därför är det viktigt att förpackningen måste ha kommunikativa egenskaper som attraherar konsumenten.

Den testmiljö som Packaging Medi Lab erbjuder är unik i sitt slag. Tekniken som används kallas ''eye tracking'' och registrerar var testpersonerna tittat, i vilken ordning de sett på produkterna i hyllan och hur länge ögonen fått vila på varje enskild detalj. Resultatet kan därefter även följas upp med en enkät och mer traditionella undersökningsmetoder, till exempel fokusgrupper och djupintervjuer.

Nina Engdahl och Nina Kask från Undersökningsföretaget ATTITYD i Karlstad fanns också med på frukostmötet, och är samarbetspartner med Packaging Media Lab. Attityd hjälper företag och organisationer att styra verksamheten framåt. Vi hittar, sorterar och bearbetar denna typ av information som därefter omsätts till den kunskap som krävs inför alla typer av beslutsfattande kring t ex förpackningar och hur konsumenten beter sig i en butik.

Nästa frukostmöte kommer den 15 mars och då är Compare BIC på Sätterstrand, Hammarö, värd.

Bildtext: Projektassistent Poja Shams framför den månghövdade publiken.