Kommunal

Välfärden kräver mer pengar till kommuner och landsting

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 13:41 CEST

- Vi har ett allvarligt läge med snabba och stora neddragningar som direkt slår mot välfärdens kvalitet, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn. Vågen av tysta varsel rullar fram över vården, skolan och omsorgen. Socialdemokraternas förslag om ökade statsbidrag är positivt men det krävs 20 miljarder kronor för att behålla 35 000 jobb i välfärdens kärna.

- Jobbkrisen har inte lett till att de sjuka har blivit friskare. Jobbkrisen innebär inte att små barn eller behövande äldre klarar sig utan mänsklig omtanke och omsorg. Därför kommer de omfattande personalnedskärningarna att direkt försämra innehåll, omfattning och kvalitet i välfärden, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn. Utan rejäla tillskott till välfärden under 2009 kommer jobbkrisen att vidgas till en allvarlig kvalitetskris i välfärden.

- Vi får oroande signaler om nya varsel även av tillsvidareanställda från många kommuner och landsting, säger Ylva Thörn.

Socialdemokraternas förslag idag om 15 miljarder kronor extra till kommuner och landsting i år och nästa år är mycket positivt. Inom LO driver vi gemensamt kravet om ett tillskott om 20 miljarder kronor för att behålla 35 000 jobb i välfärdens kärna.

De snabbt sjunkande skatteintäkterna för kommuner och landsting leder till kraftiga neddragningar i välfärden. Prognoserna över skatteintäkterna från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, har på ett år sänkts med 16 miljarder kronor för 2009 och 33 miljarder kronor för 2010. Effekten är omfattande tysta varsel i ett stort antal kommuner och landsting. Tysta varsel är neddragningar som riktas mot timanställda, vikarier och andra tillfälligt anställda. Även om inga tillsvidareanställda drabbas är det lika många som förlorar jobbet med lika stora konsekvenser för välfärdens innehåll.

För mer pressinformation kontakta:
Pressjour 08 728 29 00 http://www.kommunal.se/press/

Press- och kommunikationschef David Samuelsson, 070 543 27 39, david.samuelsson@kommunal.se

Kommunal / 104 32 Stockholm / Besöksadress: Liljeholmsvägen 32
Tel: 08-728 28 00 / Fax: 08-728 28 29 / www.kommunal.se