Svenska Postkodlotteriet

Välgörenhetspris till The Climate Group och Tony Blairs arbete för klimatet

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2009 08:59 CEST

Idag delar Svenska PostkodLotteriet ut årets välgörenhetspris. Priset går till The Climate Group som arbetar tillsammans med Tony Blair för att driva på förhandlingarna för ett bättre klimatavtal. Priset delas ut av naturfotografen Mattias Klum under tennisveckan i Båstad och samtidigt tar The Climate Group också emot en donation på 4,2 miljoner kronor för att kunna fortsätta sitt viktiga arbete.
Svenska PostkodLotteriets välgörenhetspris har instiftats för att lyfta fram och uppmärksamma aktörer som är verksamma inom områden som ligger i linje med Lotteriets värderingar, det vill säga att verka för en bättre värld för människor, djur och miljö. I år har PostkodLotteriet satt fokus på klimatfrågan. Priset till The Climate Group är ett sätt att lyfta frågan och bidra till goda förutsättningar för ett bra och hållbart klimatavtal i Köpenhamn i december.
Motiveringen till priset lyder: "Med fokus och engagemang och genom strategiska partnerskap har The Climate Group påverkat internationella nyckelpersoner inom politik och näringsliv och skapat förutsättningar för ett Köpenhamnsavtal där framtiden är klimatsäkrad. För sin starka opinionsbildning för klimatet får The Climate Group PostkodLotteriets välgörenhetspris 2009."

- Klimatförändringarna är den största utmaningen vi har idag. The Climate Group fokuserar på att hitta positiva lösningar och lyfta fram fördelarna med en omställning till ett klimatvänligare samhälle. Med pengarna från PostkodLotteriet arbetar vi tillsammans med Tony Blair, storföretag och regeringar över hela världen inför de internationella förhandlingarna om ett klimatavtal, säger Jenny Mercer, International Grants Manager för The Climate Group.

Svenska PostkodLotteriet skänker varje år hundratals miljoner till organisationer som arbetar för en bättre värld för människor, djur och miljö. Donationen på 4,2 miljoner kronor till The Climate Group kommer från Svenska PostkodStiftelsen, som är en av de organisationer som PostkodLotteriet stödjer. Genom PostkodStiftelsen har PostkodLotteriet möjlighet att dela ut pengar till mindre organisationer och projekt inom områden som går hand i hand med Lotteriets värderingar.

Detta är andra gången som välgörenhetspriset delas ut. Förra året gick priset till Friends för dess arbete mot mobbning och kränkande behandling av barn och ungdomar.

Prisutdelning 17 juli
Plats: Centercourten i Båstad
Tid: Mellan 1:a och 2:a singelkvartsfinalen. Ca 12.00.
För mer information och bilder:
Emma Knutsson, kommunikatör Svenska PostkodLotteriet: tel. 076-109 37 03
emma.knutsson@postkodlotteriet.se