Folksam

Välkända biltillverkare och aktörer inom barn-, bil- och trafiksäkerhet varnar: Småbarn måste åka bil bakåtvända! Så här åker barnen i Stockholm

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2006 11:12 CEST

Andelen barn som åker i bakåtvända bilbarnstolar minskar i Sverige. I Stockholms län åker 85 procent av alla barn mellan 0 och 3 år bakåtvänt, vilket kan jämföras med riksgenomsnittet för samma åldersgrupp, som är 77 procent. Folksam konstaterar också att hela 33 procent av föräldrarna låter sina barn börja åka framåtvänt innan de ens fyllt två och ett halvt år. Allt enligt bolagets enkät till 3000 småbarnsföräldrar i hela landet.

- Om man ser till hela Sverige är utvecklingen oroande, eftersom risken att dödas eller skadas vid en kollision blir upp till fem gånger större om barnet åker framåtvänt, säger Hans Norrman, skadechef Folksam Stockholm.

Det är också därför ett stort antal bilmärken tillsammans med tunga aktörer inom bil-, barn- och trafiksäkerhet kräver i en ny gemensam policy: Låt barnen åka bakåtvända så länge som möjligt!

Bakom denna nationella policy för barnens säkerhet i bil, som är den första i sitt slag, står Renault, Peugeot, Volvo, Saab, Opel, VW, Seat, Skoda, Audi, Hyundai, Kia, Toyota, Autoliv, Akta/Graco, HTS/BeSafe, Bilprovningen, VTI, Vägverket, NTF samt Folksam.

En av bristerna som policyn ska råda bot på är att många föräldrar hittills valt att vända barnen framåt när de inte riktigt får rum i baksätet längre, i stället för att flytta den bakåtvända barnstolen till framsätet, där det finns mer benutrymme.

- Barn ska åka bakåtvända upp till fyra års ålder, eller så länge det går, säger Maria Krafft, chef för Trafik och samhälle på Folksam. Det fungerar lika bra ur krocksäkerhetssynpunkt att placera en bilbarnstol i det främre som i det bakre sätet, förutsatt att framsätets passagerarkrockkudde är urkopplad. Då finns det ingen som helst risk att krockkudden utlöser och skadar barnet.

Läs den nya policyn och se bildsekvens på www.folksam.se.

För ytterligare information:
Hans Norrman, skadechef Stockholm, tel 08-772 88 40, 0708- 31 60 69
Maria Krafft, chef Folksam trafik och samhälle, tel 08-772 71 84, 0708-31 62 26

Presschef: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07

Folksams kunskap inom trafiksäkerhet är känd över hela världen. Vartannat år sedan 1984 presenteras rapporten ”Hur säker är bilen?”, en sammanställning baserad på verkliga olyckor. Folksam är en av de största aktörerna i Sverige när det gäller bilförsäkringar, och arbetar aktivt med bland annat trafiksäkerhet och miljö för att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och trygghet för individen. Läs mer på www.folksam.se/forskning