Teater Kurage

Välkommen att recensera SYNTAX ERROR på Hagateatern 20 april!

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2013 14:12 CEST

Teater Kurage presenterar stolt scenkonstverket SYNTAX ERROR.

I en två veckors workshop leder inbjudna regissören Johanna Larsson (PLAY Teaterkonst) arbetet tillsammans med Johan Rödström (Skogen), Robert Eklund (Video- & Fotokonstnär) & Madde Strandberg (Ljusdesign). Tillsammans med två internationellt erkända estradpoeter och två svenska skådespelare frontalkrockar vi estradpoesi och scenkonst på Hagateaterns scen. Resultatet spelas endast under fem dagar i april för vuxna och gymnasieskolor.

Medverkande på scen:

AMY EVERHART (USA)
Kallas "one of America's most refreshing Poetic Voices" och turnerat staterna från kust till kust och tillbaka igen. Med en kraftfull röst och ett framförande som pendlar mellan det sköra och våldsamma, målar hon obekväma sanningar med en nakenhet som överträffas endast av hennes språkliga lekfullhet.

WERONIKA LEWANDOWSKA (POL)
Tillsammans med ljud- och VJ-konstnärer presenterar hon uppträdanden som snarare kan liknas vid ett klubbesök, än den stillsamma poesiläsningen. Även när hon uppträder ensam arbetar Weronika aktivt med just ljudbilden i hennes poesi, blandar tekniker för att göra hårda rytmer och sensuella melodier av annars enkelt uttalade ord.

CHARLOTTA GRIMFJORD CEDERBLAD (SE)
Charlotta är frilansande skådespelare och regissör och såg senast som skådespelare i Döden (Skogen), dans- och performancekompaniet sirenscrossigs rivercities.flux och Ensam mullvad på en scen (Teater Kurage). Charlotta kommer från performance och den fysiska teaterns håll & arbetar ständigt med att utforska och diskutera könsroller i sitt konstnärliga arbete.

REBECCA ALVERFORS (SE)
Rebecca är konstnärlig ledare för Teater Kurage, skådespelare och regissör. Rebecca är initiativtagare till projektet WORD. Såg senast som skådespelare i Teater Kurages Den sista wrestlern (2012) och Adjö herr Muffin (2011). Regisserade Ensam mullvad på en scen (2012). Rebecca jobbar med kollisioner av olika konstarter i sitt konstnärliga uttryck. Sammandrabbningar mellan olika konstarter är hennes drivkraft som manifesteras genom de projekt Kurage arbetar med.

Föreställningen har stöd av Göteborgs stads kommun & Statens Kulturråd.

Syntax Error spelas endast 20, 23, 24, 25, 26 april kl. 19:00.

Plats: Hagateatern

Pressbilder kommer finnas tillgängliga från och med den 16 april.
För förhandsreportage eller recensionsbiljett kontakta:

Naemi Pebaqué,
Producent