Kukkolaforsen Turist & Konferens AB

VÄLKOMMEN på Media-träff, Kukkolaforsen måndag 5 december kl. 11.00. Presentation av den nya kokboken ”Tornedalsmat på Margits vis”

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 10:24 CET

Manne Stenros, fotograf/förläggare, tillsammans med Margit Spolander, restauratör på Kukkolaforsen, berättar om arbetet och idén till den nya kokboken ”Tornedalsmat på Margits vis”

Receptboken lyfter upp den traditionella Tornedalska husmanskosten, med ett femtiotal smakfulla recept. Margit Spolander använder lokala råvaror för att skapa nya och traditionella smakupplevelser.  I boken presenteras också lokala producenter som Annika Tossavainen som har en ekologisk grönsaksodling i Kukkola.

Inspirationsboken på 144 sidor har många bilder som speglar matkulturen i Tornedalen året runt. Recepten är uppdelade efter säsongerna.

Manne Stenros, som har producerat ett 70-tal olika kokböcker, har tagit bilderna i Kukkola. Margit Spolander är matkreatören som skrivit ner alla recept och lagat all mat.

Receptboken är helt enligt regeringens vision med ”Det nya matlandet Sverige” där vi satsar på lokalproducerat, matturism och förädling av egna råvaror.

Kontakt:
E-post: info@kukkolaforsen.se

Bokfakta: Tornedalsmat på Margits vis.
Förlag A la Carte Böcker, 144 sidor. 50 recept.
Format 20,5 cm x 26,5 cm. Text: Margit Spolander
Foto: Manne Stenros. ISBN 978-952-5913-06-4 .
Pris. 340 kronor.

Välkommen att smaka på Tornedalen, måndag 5 december kl. 11.00

Vi presenterar smakbitar ur kokboken.

Margit Spolander, Kukkolaforsen Turist & Konferens

Manne Stenros, Förlag A la Carte Böcker