Galleri Fagerstedt

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2016 13:32 CEST

Välkommen på vernissage - YOU´RE TALKING TO ME, PAINTING! Monica Höll på Galleri Fagerstedt, Hälsingegatan 18, Stockholm. VERNISSAGE torsdag den 7 april kl 16 - 20.

GALLERI FAGERSTEDT

HÄLSINGEGATAN 18, STOCKHOLM

WWW.GALLERIFAGERSTEDT.SE

You´re Talking To Me, Painting!

Monica Höll

Nya målningar

7 april – 22 maj 2016

I paint this way because I can keep putting more things in it - drama, anger, pain, love, a figure, a horse, my ideas about space. Willem de Kooning

I think art is a total thing. A total person giving a contribution. It is an essence, a soul. In my inner soul art and life are inseparable. Eva Hesse

Galleri Fagerstedt presenterar Monica Hölls första soloutställning i galleriet. Vi är stolta över att premiärvisa helt nya målningar. Monica Höll är väl förankrad på den svenska konstscenen med ett lekfullt och ohämmat konstnärsskap där varken rummet eller formatet utgör någon som helst begränsning. Många minns hennes utställning Crazy Drawing Room på Galleri Niklas Belenius år 2009 där hennes pensel löpte över hela gallerirummet och band samman målningar och disparata bilduttryck i en enda holistisk konstupplevelse. Liksom hennes verk Twist, ett tänjbart spindelvävsliknande verk av elastiska resårband som utmanade besökare och även en akrobat och en dansare i Eva Liljas ensemble till att låta sig antingen begränsas av verket eller till att utnyttja det för en annan och ny kropps-och rumsupplevelse.

Monica Hölls förhållande till måleriet är både personligt och innerligt liksom överraskande och reaktivt. Hennes arbetsmetod närmar sig action painting, hon arbetar intensivt och impulsivt, det går fort, det är krävande, verket är större än hon själv, duken provocerar, den gör motstånd… Hon har starka kopplingar till den moderna expressionistiska konstscenen och man skulle kunna beskriva hennes arbeten som en spännvidd mellan tidigare konstnärer som Willem de Kooning (1904-1997) och Eva Hesse (1936 – 1970), två konstnärer som inspirerat henne.

Monica Höll målar abstrakt och expressivt på ett sätt som påminner om collage. Bilden visar sig på duken för att snart döljas igen, detaljer visar sig hermeneutiskt och med en lager-på-lager-teknik där endast konstnären följt hela processen från början till slut. Hon har ett särskilt förhållande till landskapet och naturen.

I hennes senaste utställning Blue Lagoon Black på Örebro konsthall år 2014 tid uttryckte hennes måleri en överväldigande fascination över det Isländska landskapet. Hon målade frenetiskt i stora format och med stora svep, man skulle nästan kunna tala om ett muralmåleri. Hennes isländska landskap är öppna och narrativa, berättande linjer i olika riktningar löper från duk till duk, binder dem samman i en komplex väv medan andra element blockerar och tar fastare form. En fascination och ett utforskande som inte riktigt kommit till ro, former och färger som visar sig på duken och som delvis suddas ut.

Referenser till den andra generationens abstrakta expressionistiska konstnärer blir tydliga i Monica Hölls skulpturer och även det allra senaste måleriet. I utställningen You´re Talking to Me, Painting! har Monica Hölls målningar mer ”slutit sig”. De narrativa elementen, berättandet och sökandet har förseglats under en nästan kompakt yta och elementen har blivit mer formfasta. Organiskt associativa ”abstrakter” har även Höll en tydlig psykologisk grund för sina uttryck. Flera målningar kallar Höll Källan och redan titeln har referenser till outgrundliga djup och mysticism. Andra målningar kallar hon för Ghost och ytterligare några för Garden, som uttryck för sinnestillstånd, känslor och upplevelser. Former har vuxit fram och har hittat sin självklarhet. Målningarna ”sluter sig”, fastnar på duken och på näthinnan för att sedan fortsätta att borra sig associativt i våra inre djupaste vrår.

Monica Höll är inte en utpräglat abstrakt konstnär. Hennes konst är inte förenklingar eller förkortningar av en yttre verklighet. De lever sitt eget liv i symbios med den konstnärliga kreativa processen.

GALLERI FAGERSTEDT

Hälsingegatan 18

info@gallerifagerstedt.se

ÖPPETTIDER

onsdagar 13 - 17

torsdagar 12 - 17

fredagar   12 - 17

lördagar   12 - 16

GALLERI FAGERSTEDT representerar svensk och internationell samtidskonst av hög kvalitet. I galleriets profil finns såväl unga och lovande konstnärer som etablerade och välkända. Galleriet drivs av ELISABETH FAGERSTEDT AB sedan december 2013 och verksamheten präglas av stor konstvetenskaplig kompetens och långvarig erfarenhet från samtidens konstscen.