OLIKA

Välkommen till 2 spännande samtal

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 13:45 CEST

VÄLKOMMEN TILL SAMTAL OM EN BÄTTRE FRAMTID!

Veckans tidigare pressutskick innehöll motstridiga uppgifter när det gällde datum och dag.
Vi ursäktar för det! Rätt dagar är tisdag 2/7 och torsdag 4/7.

Se mer info nedan!

Vad: Lagstifning vs eget ansvar. Hur blir vi av med sjuka skönhetsideal i reklam?
Plats: Kindbergs plats 8, Visby
Dag: Tisdag 2/7
Tid: kl 15:00 – 16:00
Kontakt: Karin Salmson

Modeller har tappat 10 kilo på 10 år, agenter hänger utanför anorexikliniker och smala modeller retuscheras ännu smalare. Unga kvinnor mår allt sämre. Vem ska ta ansvar?

Almedalen är en mix av politiker och kommunikationsbyråer. Den ena skapar förutsättningar, den andra reklam. Den 2 juli bjuder därför OLIKA, tillsammans med Agenda PR, in till ett samtal om hur vi kan motverka skadliga ideal och normer.

Samtidigt som kampen för jämställdhet pågår i de flesta delar av samhället med stöd av lagar och insatser, fortsätter reklamen bidra till objektifiering och sjukliga ideal. Är det dags för hårdare lagstiftning? Finns det andra vägar och hur kan de i så fall se ut?

–  Reklam och media påverkar oss mycket, ofta mer än vad vi vill tro, men det är en makt som diskuteras ganska lite. Jag tycker att det är viktigt för alla som jobbar inom de här områdena att inte bara fundera över hur man kan minimera skadan man gör, utan också hur man kan bidra till att göra saker och ting bättre, säger Nina Åkestam, tidigare stjärnskott inom reklam och numer reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Reklam är en stor del av det offentliga rummet och påverkar oss alla. Vi möter dagligen ideal som är långt ifrån verkligheten, men som på grund av sin frekvens och styrka till slut bildar en norm som inte längre är representativ, utan som i värsta fall till och med kan bli destruktiv. Vi ser ständigt ökade ohälsotal och ätstörningar hos unga.

Självklart påverkas unga som söker sin identitet; men jag är övertygad om att vi alla påverkas. Titta bara hur vi alla reagerar när en avbildad kvinna plötsligt bryter den konventionella normen; det vill säga inte är trådsmal eller heterosexuell. Vi skulle alla må bra av en mer diversifierad representation, både av kvinnor och av män, säger Christina Knight, creative director på reklambyrån INGO och författare till boken Mad Women – A Herstory of Advertisining.

OLIKA arbetar både med förändring från grunden via normmedveten barnkultur och med att utmana stereotyper via kommunikation och publikationer för unga och vuxna.

-  I höst kommer vår bok Ta Makten, skriven av bland andra Leone Milton, som riktar sig till unga för att ge dem redskap att hantera en värld full av budskap. Vi vill också ta ansvar genom att föra ett samtal med de som står bakom många budskap; reklambranschen, säger Marie Tomičić på OLIKA.

Medverkande:

• Christina Knight, Creative Director, INGO.
  • Hanna Lidström, språkrör, Grön ungdom Stockholm.
  • Leone Milton, journalist och debattatör.
  • Marie Tomičić, grundare av OLIKA samt  forskare och författare.
  • Michael Dabrowski, vd, Minimarket.
  • Nina Åkestam, reklamforskare, Handelshögskolan i Stockholm.
  • Sara Thiringer, ordförande, Rädda Barnens ungdomsförbund.

Vem fan lyssnar?

Ett samtal om ungas psykiska hälsa

Vad: Vem fan lyssnar? Ett samtal om ungas psykiska hälsa och konsten att lyssna.
Arrangör: Tjejzonen & Skandia Idéer för livet
Plats:
Skandias trädgård, Tage Cervins gata 3B, Visby
Dag: onsdag 4/7
Tid: kl 10:00 – 10:45
Kontakt: Karin Salmson

OLIKAs Leone Milton deltar i ett samtal med Tjejzonen om ungas psykiska hälsa och konsten att lyssna. Vad är det som gör att unga mår allt sämre? Och vad kan vi göra åt det?

När så mycket som 45 % av alla tonårsflickor har någon gång skadat sig själva går det inte att ignorera detta ökande samhällsproblem. Tjejzonen bjuder in till presentation av Skandias Idéer för livets rapport ”De deprimerade tonårsflickorna” och ett samtal om vikten av att lyssna i syfte att förebygga och lindra psykisk ohälsa.

- För mig känns det självklart att vara en aktiv del av det här samtalet. Jag har länge engagerat mig för jämställdhet och vad de sjuka skönhetsidealen gör med ungas psykiska hälsa, säger Leone Milton från OLIKA.

OLIKA har länge arbetat för att alla barn ska få känna att de duger som de är utan förminskande stereotyper och exkluderande normer. Nu tar OLIKA steget och arbetar för unga genom boken Ta Makten av journalisten och debattören Leone Milton samt författaren och forskaren Marie Tomicic.

- Både jag och Leone har egna erfarenheter och ett stort engagemang i frågan. Det är inte rimligt att ungas hälsa inte värderas som så viktig att vi inte lyssnar på dem, och att vi dessutom inte försöker påverka de skadliga ideal och budskap som sköljer över dem dagligen via media. Som vuxna måste vi inse vårt ansvar och ta det, säger Marie Tomicic från OLIKA.

• Medverkande:
  • Elin Nilsson, Moderaterna.
  • Emil Claesson, Chefredaktör, Makthavarese.
  • Eva Kallai, Projektledare, Tjejzonen.
  • Fredrik Malmberg, Barnombudsman, Barnombudsmannen.
  • Kaisa Karro, SSU.
  • Kattis Ahlström, Generalsekreterare, BRIS.
  • Lena Hök, ansvarig Idéer för livet, Skandia.
  • Leone Milton, journalist/ OLIKA förlag.
  • Linda Nordlund, LUF.
  • Lorentz Tovatt, Miljöpartiets ungdomsförbund.
  • Lotta Zetterqvist, verksamhetschef, Tjejzonen.
  • Madeleine Sjöhage, CUF.
  • Sofia Fölster, MUF.
  • Sara Skyttedal, KDU.
  • Sara Thiringer, Förbundsordförande, Rädda Barnens Ungdomsförbund.
  • Tove Liljeholm, Ung vänster.

OLIKA förlag - böcker ut & in

- ut med stereotyper - in med möjligheter

www.olika.nu