LKAB

Välkommen till en presentation om LKAB:s satsning på teater!

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 10:55 CET

Hösten 2010 beslutade LKAB att i samarbete med Norrbottensteatern satsa på teater för barn och unga i Malmfälten. Innan dess hade endast tre procent av skoleleverna i Kiruna och åtta procent av eleverna i Gällivare, möjlighet att se en teaterföreställning. Sedan samarbetet inleddes får samtliga elever i Malmfälten, från förskolan till gymnasiet, se minst en teaterföreställning per skolår.

Nu är det dags att summera tiden som gått – och ta en titt på teateråret 2012.

Med anledning av det välkomnar LKAB och Norrbottensteatern media att se föreställningen Findus flyttar ut tillsammans med barnen, som är i åldrarna 7-9 år. Efter föreställningen hålls en presskonferens där ni får möjlighet att prata med barn som sett föreställningen. Med vid presskonferensen är också Norrbottensteaterns chef Karin Enberg, och Ove Köhler, sponsoransvarig på LKAB.

Plats: Folkets hus, Prisma, Kiruna.
Dag:
Onsdagen den 14 mars
Tid: Föreställningen börjar klockan 11.30 i Folkets hus, Prisma.
Presskonferensen hålls i samma lokal och startar efter föreställningen, cirka 12.30.

I LKAB:s satsning på teaterverksamhet ingår även extraföreställningar för LKAB-anställda, liksom teater som fritidsverksamhet för barn och ungdomar. Samarbetet mellan LKAB och Norrbottensteatern löper på tre år. Andra viktiga partners är kommunernas skolkontor och de lokala teaterföreningarna.

Det är inte tillåtet att fotografera under föreställningen. Det kommer att finnas tillfälle för fotografering under presskonferensen. Foton från föreställningen finns tillgängliga på Norrbottensteaterns hemsida.

Kontaktperson hos LKAB:
Åsa Poromaa, informatör, Tel: 0980-712 68.

LKAB är en internationell, högteknologisk mineralkoncern, världsledande producent av förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning och en växande leverantör av mineralprodukter till andra industribranscher. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, i cirka 30 bolag i ett 15-tal länder. Omsättningen 2010 var 28 533 Mkr och rörelseresultatet 12 281 Mkr.