Årets Kock AB

Välkommen till finalen av Årets Kock 2010

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 09:14 CET

Välkommen att bevaka finalen av Årets Kock 2010 - SM i professionell matlagning. Den 28 januari i Annexet, Globen, Stockholm gör sex finalister upp om titeln i Sveriges mest prestigefyllda kocktävling.

Temat för Årets Kock 2010 är Resursklokt. Med det vill Årets Kock uppmärksamma vikten av att återvinna och tillvarata – såväl kunskap som resurser.

Tävlingen
Finalisterna har fem timmar på sig att laga två tävlingsrätter. Den första ska skapas utifrån en råvarukorg, vars innehåll hålls hemligt fram till 45 minuter innan tävlingen börjar. Den andra uppgiften är att skapa en modern restaurangrätt på huvudråvarorna två renkalvssadlar och fyra rentungor samt minst en ekologisk mejeriprodukt, förutom ekologiskt smör.

Obs! Nytt för i år är vinnaren av Årets Kock 2010 koras redan på eftermiddagen, direkt efter att tävlingarna avslutats och alltså inte - som tidigare - under kvällens bankett.

Finalisternas starttider:
Kl 8.00 Magnus Persson, Carl Michael, Stockholm
Kl 8.15  Sebastian Höckert, Swedish taste, Göteborg
Kl 8.30 Christofer Ekman, Fredsgatan 12, Stockholm
Kl 8.45 Daniel Räms, Pontus!, Stockholm
Kl 9.00 Linus Ström, Thörnströms kök, Göteborg
Kl 9.15 Gustav Trägårdh, Basement, Göteborg

Övriga aktiviteter
Temat Resursklokt kommer att genomsyra tävlingsdagen, bland annat på det årliga Årets Kock-seminariet som bjuder på inspiration, fakta och diskussion kring temat.

Medan finalen pågår bjuder Årets Kocks samarbetspartners på smakprover och upplevelser. Hos Arla Foods kan du träffa resurskloka bönder och provsmaka Viktor Westerlinds, Årets Kock 2009, nya crème fraiche. Elektrolux visar de resurssmarta finalistbidragen i sin tävling Designlab 2009 och hos Duni finns de senaste trenderna för det dukade bordet, t ex miljövänliga biobestick. Smörfrämjandet bjuder på olika sorters vispat och smaksatt smör och i Ostfrämjandets monter tillagar stjärnkocken Katja Palmdahl rätter ur Ostfrämjandets nya receptbok Svenska ostar .

Aktiviteter och ackreditering
Anmäl dig här till de pressaktiviteter du vill delta i under dagen.

Mer information och bokning av enskilda intervjuer

Ytterligare pressinformation skickas löpande ut fram till finaldagen. Pressbilder på alla finalister finns att ladda ned på www.aretskock.se. För frågor eller bokning av intervju med finalister eller jurymedlem, kontakta Anna Gustafson, presschef Årets Kock, anna.gustafson@svenskmjolk.se 076-116 43 31

Varmt välkommen till Årets Kock 201o!

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni, Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print och Fondberg (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.