Årets Kock AB

Välkommen till finalen av Årets Kock 2010

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2010 08:47 CET

Påminnelse: Nu på torsdag den 28/1 i Annexet, Globen, Stockholm gör sex finalister upp om titeln Årets Kock 2010 i Sveriges mest prestigefyllda kocktävling. Välkommen att bevaka!

Temat för Årets Kock 2010 är Resursklokt. Med det vill Årets Kock uppmärksamma vikten av att återvinna och tillvarata – såväl kunskap som resurser.

Tävlingen
Finalisterna har fem timmar på sig att laga två tävlingsrätter. Den första ska skapas utifrån en råvarukorg, vars innehåll hålls hemligt fram till 45 minuter innan tävlingen börjar. Den andra uppgiften är att skapa en modern restaurangrätt på huvudråvarorna två renkalvssadlar och fyra rentungor samt minst en ekologisk mejeriprodukt, förutom ekologiskt smör.

Obs! Nytt för i år är vinnaren av Årets Kock 2010 koras redan ca kl 15.30, direkt efter att tävlingarna avslutats och alltså inte - som tidigare - under kvällens bankett.

Finalisternas starttider:

Kl 8.00 Magnus Persson, Carl Michael, Stockholm

Kl 8.15 Sebastian Höckert, Swedish taste, Göteborg

Kl 8.30 Christofer Ekman, Fredsgatan 12, Stockholm

Kl 8.45 Daniel Räms, Pontus!, Stockholm

Kl 9.00 Linus Ström, Thörnströms kök, Göteborg

Kl 9.15 Gustav Trägårdh, Basement, Göteborg

Övriga aktiviteter

Temat Resursklokt kommer att genomsyra tävlingsdagen, bland annat på det årliga Årets Kock-seminariet som bjuder på inspiration, fakta och diskussion kring temat.

Medan finalen pågår bjuder Årets Kocks samarbetspartners på smakprover och upplevelser. Hos Arla Foods kan du bland annat träffa resurskloka bönder, vinna en middag med Årets Kock och träffa Årets konditor 2009. Electrolux visar de resurssmarta finalistbidragen i sin tävling Designlab 2009, Spendrups lanserar sin nya eko-öl och hos Duni finns de senaste trenderna för det dukade bordet, t ex miljövänliga biobestick. Smörfrämjandet bjuder på olika sorters vispat och smaksatt smör och i Ostfrämjandets monter tillagar stjärnkocken Katja Palmdahl rätter ur Ostfrämjandets nya receptbok Svenska Ostar.

Aktiviteter och ackreditering

Anmäl dig via länken här till de pressaktiviteter du vill delta i under dagen.

Mer information och bokning av enskilda intervjuer

Pressbilder på alla finalister finns att ladda ned på www.aretskock.se. För frågor eller bokning av intervju med finalister eller jurymedlem, kontakta

Anna Gustafson, presschef Årets Kock, anna.gustafson@svenskmjolk.se

Varmt välkommen till Årets Kock 201o!

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni, Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print och Fondberg (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.