Västarvet

Välkommen till Gamlestaden på visning under Arkeologidagen den 25 augusti 2013.

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2013 11:35 CEST

I Gamlestaden, Göteborg pågår just nu Västsveriges största stadsarkeologiska undersökning. Under den stadsbild vi ser idag finns spår och lämningar som berör den gamla staden, Nya Lödöse. Under arkeologidagen 25 augusti bjuder vi på visningar i den gamla staden och du får träffa arkeologerna som jobbar med utgrävningen.

Söndagen den 25 augusti är det Arkeologidagen och då slår vi upp portarna till utgrävningen av Nya Lödöse. Följ med på en av våra rundvandringar i spåren av den gamla staden, träffa arkeologer i fält. Visningar sker varje halvtimma med start 11.30.

Visningen tar ca 20 min och gruppstorleken är begränsad till max 25 personer/visning. Ingen föranmälan krävs.

En längre vandring ( ca 1 ½ timma) arrangeras av Göteborgs Stadsmuseum med start kl. 13.00. Anmälning sker via Göteborgs Stadsmuseets hemsida (www.stadsmuseum.goteborg.se) och mer information om föranmälan finns på museets program-sida.

Välkomna till visningar på Arkeologidagen, 25 augusti 2013!

Tid: 11.30, 12.00, 12.30, 13.00 och sista visningen börjar 13.30.

Samlingsplats: Skanskas etablering (vid Sankt Pedersgatan), Gamlestadstorget.

Kontakt:

E-post: info@stadennyalodose.se

Mer information finns på: www.stadennyalodose.se

Kort fakta om Arkeologidagen:

Arkeologidagen arrangeras återkommande varje år den sista söndagen i augusti på initiativ av Riksantikvarieämbetet som också samordnar dagen. Inbjudan att delta skickas bland annat till länsstyrelser, länsmuseer, universitet, högskolor, arkeologiska föreningar och företag runt om i Sverige. På Arkeologidagen ordnas en mängd olika aktiviteter som låter oss upptäcka vår förhistoria och lära oss mer om arkeologins arbetssätt och dess spännande upptäckter.

Mer information och alla evenemang finner du på www.raa.se/arkeologidagen.

Västarvet är Sveriges största förvaltning för natur- och kulturarv. Genom förebyggande och konsultativa insatser med fokus på kulturmiljö, naturvård, arkeologi, konservering och slöjd bevarar vi natur- och kulturarvet - men bedriver också ett framtidsinriktat utvecklingsarbete i hela Västra Götaland.

Västarvet driver verksamheten på Bohusläns museum, Göteborgs Naturhistoriska museum, Lödöse museum, Forsviks Bruk, Slöjd & Byggnadsvård, Vänersborgs museum, Vitlycke museum och Västergötlands museum. Läs mer om Västarvet på www.vastarvet.se