Grafikens Hus - Gripsholms Kungsladugård AB

VÄLKOMMEN TILL GRAFIKENS HUS VÅRÖPPNING!

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 16:15 CET

JIRI ANDERLE & SAMLINGSUTSTÄLLNING

Vernissage lördag 3 mars kl. 12-16, invigning kl. 14

FRAMSTÅENDE TJECKISK GRAFIKER VISAS PÅ GRAFIKENS HUS Vårens stora utställning på Grafikens Hus i Mariefred är en bred presentation av Jiri Anderles grafik från 1980-talet. Anderle är målare och grafiker verksam i Prag sedan 1973 och är en av det sena 1900-talets centrala tjeckiska konstnärer. Han är prisbelönt och har visats i Europa och övriga världen i ett 80-tal separatutställningar och 200 samlingsutställningar. Jiri Anderle är bland annat representerad på The Metropolitan Museum of Arts i New York. Rembrandt, Picasso och Beethoven är några av de mästare som förekommer i den tjeckiske konstnärens bildvärld.

Jiri Anderle gör också besök i Antiken och skildrar krigets fasor med realistisk svärta. Jiri Anderle är en av de stora grafikerna i vår tid. Hans bilder är framställda med känslig skicklighet i klassiska tekniker som etsning, torrnål och mezzotint

SAMLINGSUTSTÄLLNING I GALLERIET

I Grafikens Hus Galleri presenteras ny grafik av Birgitta Samuelsson, serigrafi på trä, glas och papper; Mikael Wharby, etsning och Lisa Andrén, torrnål Outi Heiskanen, etsning.

Visa inbjudan i entrén så går 2 personer in fritt under vernissagedagen.

PROGRAM VÅREN 2007

JIRI ANDERLE

Stora salen Lilja Art Gallery 3 mars-22 april

Samlingsutställning