Stockholms Hamnar

Välkommen till Green Port 2010 – internationell konferens för hamn- och miljöfrågor

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2010 15:05 CET

På onsdag och torsdag den 24 och 25 mars anordnas för femte året i rad den internationella konferensen Green Port 2010. I år är Stockholm värd för konferensen som förväntas locka cirka två hundra besökare från hela världen, bland annat Afrika, USA och Japan. Temat för dagarna är Balancing Environmental Challenges with Economic Demands. Välkommen.

Start: onsdag den 24 mars kl. 09.00.
Plats: Hotel Clarion Sign, Stockholm.
Representanter från media hälsas välkomna.

Under konferensen diskuteras bland annat klimatförändringar, myndigheters initiativ i hamn- och miljöfrågor, integrationen av hamnar i stadsmiljö, hamnteknologi och energiåtervinning.

– Utbudet av intressanta föredrag med diskussioner och utbyte av idéer med övriga besökare är något som jag värdesätter mycket. Här träffar man bland annat representanter från andra internationella hamnar, myndigheter, miljöorganisationer och transportföretag. I år talar jag själv om hur hamnar, som en del av transportkedjan, kan bidra till en bättre miljö, säger Gun Rudeberg, miljöchef vid Stockholms Hamnar.

Konferensen anordnas av Stockholm - Europas Miljöhuvudstad 2010 tillsammans med Stockholms Hamnar, European Sea Ports Organisation (ESPO) och EcoPorts Foundation (EPF). För program och detaljerad information besök: www.green-port.net.

Kontakta oss gärna
Erik Andersson, omvärldsbevakare vid Stockholms Hamnar, 070-770 26 60.
Katinka Öberg, PR-anvarig vid Stockholms Hamnar, 070-770 27 19.

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En ny container- och rorohamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 215 anställda och omsatte 672 mkr under 2009. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler. www.stockholmshamnar.se.