Matjorden i Sverige AB

Välkommen till MatJordensdag 16-17 september 2017, Gullmarsberg säteri.

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2017 19:57 CEST

En fullspäckad helg i matens alla tecken.
Här samlas vi som arbetar med mat för att visa upp oss och vårt samarbete för alla som är intresserade, familjer, kockar, produktutvecklare, lantbrukare, matintresserade kort sagt alla är välkomna.

I år finns bland annat Sjömagasinet och Gustav Trägårdh på plats, lika så Kai Meyer som har arbetat som kock på två restauranger med Michelin-stjärnor: Michel Sarrans restaurang i Toulouse och Krogs Fiskerestaurang i Köpenhamn. Prisbelönta Salt & Sill Restaurang med sin foodtruck kommer också finnas på plats.

Stora som små livsmedelsproducenter visar delar av sitt sortiment, många av lantbrukets leverantörer kommer självklart också att delta i denna MatJordensdag som även bjuder på SM tävlingarna i plöjning för moderna traktorer, veteran och häst.

Det mesta av det vi äter oavsett om det är ekologiskt, vegetariskt eller konventionellt börjar med en bit jord - sk. matjord. Härifrån och till att vi kan ha en 3 rätters middag är det några steg - och man kan inte hoppa över något. Lantbrukaren på åkern, mjölnaren och slaktaren är lika viktiga som kocken i köket för att det skall bli en måltid.
Idag är det brist på kunskap och kompetent arbetskraft i samtliga dessa helt nödvändiga yrken - Avståndet till yrkena har i flera fall ökat, hur skall en 10-åring kunna fantisera om att köra en traktor eller finna kärleken till svart-vita eller röd-vita kossor, eller glädjen i att laga bra mat med bra råvaror om han/hon aldrig kommer i kontakt med detta?

På MatJordensdag visar vi upp hur dagens moderna lantbruk fungerar, livsmedelsproducenterna/ förädlarna är på plats, kockar av yttersta klass, underleverantörer till lantbruk & trädgård och dagligvaruhandeln med bl a ICA och City Gross. Besökarna kan handla livsmedelsvaror direkt från producent/utställare - kanske nyheter som ännu inte nått butikerna?

Nu samlas vi för andra året i rad för att visa upp oss på natursköna Gullmarsbergs Säteri utanför Uddevalla som ligger vackert utmed Gullmarsfjordens salta vatten i Bohuslän.

Varmt Välkomna till denna Mat & Jordens dag!

Vi är två lantbruksföretagare som under 2016 gick samman för att hitta en bättre lönsamhet och arbetskamrater. Under närmare 20 år har vi på var sitt håll arbetat parallellt inom livsmedelsindustrin på alla tänkbara positioner i både stora och små företag. Vi har ofta frågat oss varför det skapat så stor förvåning med en bonde i livsmedelsindustrin, det borde ju vara helt naturligt. Tillsammans under Matjorden i Sverige AB brukar vi ca 350 ha åker och har ca 350 ha skog.