BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Välkommen till presskonferens för BRIS-rapporten 2011!

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 13:46 CET

Den 9 februari lanseras BRIS-rapporten 2011 och rapporten presenteras under en presskonferens på ABF-huset, Sandlersalen, Sveavägen 41, Stockholm.
T-bana Rådmansgatan

Presskonferensen startar 09.00 och beräknas vara färdig 09.40. Därefter finns tid för intervjuer med BRIS generalsekreterare Göran Harnesk samt Eva Waltré, chef BRIS stödverksamhet.

År 2011 fyller BRIS 40 år och jubileumsåret inleds med ett heldagsseminarium om det som var orsaken till att BRIS bildades – fysiskt och psykiskt våld mot barn samt sexuella övergrepp.

BRIS vill lyfta de utsatta barnens situation idag, myndigheters ansvar och agerande samt hur vi kan stärka barnskyddet i Sverige.

Vi bjuder på kaffe/té och kaka i samband med presskonferensen.

Seminariet om fysiskt och psykiskt våld, samt sexuella övergrepp och myndigheters agerande äger rum klockan 10.00 – 15.00
i ABF-huset, Sandlersalen, Sveavägen 41, Stockholm.

Vi avslutar med kaffe och kaka.

Journalister ackrediterar sig till Mia Nauckhoff, mia.nauckhoff@bris.se. Meddela också om lunch önskas och om eventuell specialkost.

För mer information om presskonferens och seminarium, kontakta presschef Cecilia Nauclér, cecilia.naucler@bris.se, eller 0701-60 88 30.

Medverkande i seminariet om de utsatta barnen och myndigheternas agerande är:

Moderator: Ola Lindholm, chefredaktör Kamratposten och ledamot BRIS förbundsstyrelse.

Göran Harnesk
generalsekreterare BRIS

Eva Waltré

Chef BRIS operativa verksamhet

Carl-Göran Svedin
Barnläkare och professor barn och ungdomspsykiatri, Linköpings universitet

Per-Anders Rydelius
Professor barn och ungdomspsykiatri Karolinska Institutet

Elisabeth Massi Fritz

advokat

Gabriel Otterman
läkare och expert på barnmisshandel, Astrid Lindgrens barnsjukhus

Anna-Lena Österberg Christensson
chef socialtjänsten Östermalms stadsdelsnämnd

Kerstin Wigzell
Regeringens särskilda utredare Barnskyddsutredningen

Panelsamtal med barn- och äldreminister Maria Larsson (KD), Ulrika Carlsson, (c) ordförande Riksdagens tvärpolitiska barngrupp, Fredrik Lundh Sammeli (s) vice ordförande Riksdagens tvärpolitiska barngrupp och Barnombudsmannen Fredrik Malmberg samt Göran Harnesk, generalsekreterare BRIS .

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Idag har BRIS nästan 600 ideella som arbetar i stödverksamheten.  Mer information om BRIS finns på www.bris.se