Zita - Folkets Bio

Välkommen till pressvisningar av våra höstlovspremiärer

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 16:41 CEST

ÄPPLET OCH MASKEN och VEGAS

måndag 25 oktober på biografen Zita, Birger Jarlsgatan 37

KL.10.00 visas

ÄPPLET OCH MASKEN
en tecknad frukt-roadmovie för hela familjen

en film av Anders Morgenthaler

Svensk röstregi: Josef Fares

Äpplet och masken har premiär i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Västerås och Kungsbacka

Torben är ett skinande blankt äpple med en dröm: att stå i rampljuset spå fruktavdelningen som utställningsäpple. Men en solig dag krossas drömmen när han överraskas av en mask som sticker ut sitt glada tryne ur Torbens skinande röda skal. De andra äpplena blir bestörta och stackars Torben skakas ner från äppelträdet. Nere på jorden väntar kompisen Newton som visserligen också är ett äpple, men liknar mest ett päron. Torben vill bli av med masken, som heter Silvia men hon har inga planer på att ge sig iväg. Det blir ett halsbrytande äventyr och på vägen träffar de det sjungande körsbäret Bo, de mässande Potatisarna, den märkliga Maskdoktorn och många fler.

KL.13.00 visas

VEGAS

en film av Gunnar Vikene

Vegas är berättelsen om Thomas, Marianne och Terje - tre ungdomar som inte har någon plats i tillvaron. Efter att sett sin mamma bli misshandlad, blir Thomas placerad på ett ungdomshem. Vart hans lillebror är vill ingen säga. På hemmet möter han Marianne som än en gång har strulat till det för sig, och Terje som verkar vara från en annan planet.
De tre har en gemensam dröm, och tillsammans är de med om en resa fylld av tro, hat och kärlek.

Vegas har premiär  i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Västerås, Helsingborg och Uppsala

Bilder, trailer och filminformation finns på www.folketsbio.se. För ytterligare information kontakta:
Katrina Mathsson katrina@folketsbio.se 08 545 275 22

Folkets Bio  AB Box 17099 Bergsunds Strand 39 104 62 Stockholm Sweden