Evenemangstips

Välkommen till utdelningen av det litterära priset Bokhandelns val

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2006 11:07 CET

Nu har det blivit dags att avslöja och kora de tre vinnarna som Sveriges bokhandelsmedarbetare har röstat fram i Bokhandelns val 2005.

Prisutdelningen äger rum 11 mars 13.00 i Akademibokhandeln City, Mäster Samuelsgatan 28 i Stockholm. De tre författarna kommer att finnas på plats för att motta sina priser under ledning av Sophie Persson, VD BTJ Group och Gunnar Ahlström, VD Akademibokhandeln. Ingen föranmälan krävs.

Utmärkelsen Bokhandelns val har låtit bokhandlarna utse 2005 års bästa svenska böcker. Sedan januari förra året har svenska bokhandlare varje månad röstat fram de bästa svenska böckerna i tre kategorier: skönlitteratur, facklitteratur och barn-/ungdomslitteratur. Nu är slutomröstningen bland 33 månadsvinnare och 3 bubblare genomförd.

Syftet med priset är att skapa en utmärkelse som bygger på de svenska bokhandlarnas expertkunskaper och bredast möjliga urval avseende medverkande förlag och titlar. Den här utmärkelsen ska lyfta fram den kompetens och det stora bokintresse som finns hos landets bokhandlar, och låta dem komma till tals när årets bästa böcker ska utses. Genom att spegla bredden i den svenska bokutgivningen och expertkunskaperna hos en bokkunnig yrkeskår ska utmärkelsen på ett oberoende sätt stimulera försäljningen av svensk litteratur.

De nominerade titlarna hittar du på www.bokhandelnsval.se

För mer information, var god kontakta:

Anders Hejll, marknadsansvarig Informationstjänster Handel/Seesam