ExpanderaMera

Välkommen till utdelningen av Kvinnliga hantverkarstipendiet

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 07:51 CET

Hantverkarbranschen är en starkt manligt dominerad arena där få kvinnor tagit plats. Det nyinstiftade Kvinnliga hantverkarstipendiet vill ändra på det!

Stipendiet, som utlystes i september 2011, kommer att bli årligt återkommande och har som mål att lyfta fram kvinnliga hantverkarförebilder, så som exempelvis snickare, elektriker och målare. Stipendiet riktar sig därför till driftiga kvinnor som vågat ta steget in i hantverkaryrket − och vill fortsätta utvecklas inom området. Många nomineringar har kommit in under hösten, och nu har en spännande vinnare utsetts.

Vill du veta vem som vann det första Kvinnliga hantverkarstipendiet någonsin – och varför? Varmt välkommen till 2011 års prisutdelning!

Tid: Kl 13:00, onsdagen 16 november, 2011.

Plats: Hotell Hilton, Slussen, Stockholm.

Prisutdelningen sker på Svensk Byggtjänsts seminarium ”Hållbar upprustning av miljonprogrammet” där bland annat Sveriges bostadsminister Stefan Attefall deltar. Moderator är Alexandra Pascalidou. Lättare förfriskningar finnes.

O.S.A. den 15 november till: Josephine Uppman, Inmema PR, tel 0736-60 81 76, eller josephine.uppman@inmema.com

Fakta om Kvinnliga hantverkarstipendiet:

Kvinnliga hantverkarstipendiet utlystes för första gången hösten 2011, och riktar sig till kvinnor som arbetar inom hantverkaryrket och vill utvecklas inom det. Alltför få kvinnor väljer att satsa på hantverksyrken och de kvinnor som finns i byggbranschen är ofta osynliga. Målet med Kvinnliga hantverkarstipendiet är att lyfta fram kvinnliga hantverkarförebilder och samtidigt inspirera fler kvinnor att våga satsa på yrken som snickare, elektriker och målare. Priset består, förutom äran, av 20 000 kr. Nomineringsförslagen har getts av svenska folket och nomineringsprocessen har genomförts med hjälp av Rättviseförmedlingen.

ExpanderaMera är ett av Sveriges största bemanningsföretag inom bygg- och anläggningsbranschen. Vi erbjuder små, medelstora och stora byggbolag ökad flexibilitet genom att hitta kostnadseffektiva lösningar inom rekrytering, bemanning och entreprenad. Genom mångårig erfarenhet av byggbranschen har vi den kunskap och det nätverk som krävs för att snabbt och effektivt kunna erbjuda våra kunder kompetent personal på såväl kollektiv- som tjänstemannasidan. ExpanderaMera hyr ut och rekryterar personal inom yrken som: snickare, betongarbetare, byggnadsarbetare, träarbetare, hantverkare, byggtjänstemän, byggnadsingenjörer, byggchefer.