Anna Almberg AB

Välkommen till vernissage Sommar

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2016 16:37 CET

När det är som mörkast ute, regnar åt sidled och du är lite lätt sönderjobbad bjuder Anna Almberg in till sommarkväll. Hon har vernissage för sin utställning "Sommar" på Galleriet Linnégatan 11 (House of Hairdressers) i Stockholm måndagen den 28 november klockan 17.00-20.00. Utställningen hänger fram till den 8 januari 2017.

Anna Almberg bjuder in till sommarkväll. Förvänta dig sommarbilder, sommarminnen och sommarbål. Förutom konst så finns glad inredning till försäljning.

Varför en sommarkväll i november?

Krig, terrorism, depression och miljökollaps.

- Jag känner mig ibland otillräcklig i allt det mörka. Känner ni igen er? Ibland blir jag osäker på om jag ens får vara glad? Får vi skratta högljutt när delar av världen blöder? Ja, jag tycker det. Jag har skapat den här utställningen som en manifestation för en livsfilosofi som jag lever efter. Vi behöver hjälpas åt att skåp glädje för att orka stå emot det mörka, säger Anna.

Hur menar du då?

- Och att skapa glädje kan ibland vara en aktiv och medveten handling. En oväntad kram, en överraskningsfest, ett leende, en filt för den som fryser, ett bubbelbad till den du älskar eller som i mitt fall: En hyllning till sommaren precis när det är som mörkast utomhus, fortsätter hon.

Vem är du som konstnär?

I allra första hand målar jag för min egen skull, för min glädje och det äventyr som det innebär att kasta sig in i en vit duk. Jag har haft flera olika utställningar runt om i Sverige. Min ateljé har jag i Gustavsbergs hamn. Jag är född i Umeå. Är också föreläsare inom ledarskap och intern kommunikation.

Vad kommer besökarna att mötas av?

Sommaräng, Vackert väder, Min mormors terass, Kräftskivan, Tuffa Blåmesar och Folkparken och mer därtill. Givetvis en fiskmås och grönt gräs också. Förhoppningsvis blir det en kväll där min konst bidrar till många givande samtal. Där humor blandas med det största allvar.

Välkomna.

Läs mer: annaalmberg.se