Svensk Vindkraftförening

Välkommen till Winterwind 2013 – världens största konferens om vindkraft i kallt klimat.

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 16:48 CET

Riksdagen har satt upp en planeringsram på 30 TWh vindkraft till 2020. En stor del av de vindkraftverk som krävs för att nå dit kommer att placeras i Norrland. Det kan handla om en utbyggnad på 6 000 turbiner.

Men kyla och is är en stor utmaning för den som vill bygga vindkraft i kallt klimat.

I dag saknar många vindkraftverk effektiv teknik för att stoppa isbildning. Nu jobbar tillverkarna febrilt för att ta fram ny teknik som ska stoppa nedisningen av till exempel rotorblad.

Till den sjätte upplagan av Winterwind i Östersund 12-13 februari 2013 kommer cirka 500 deltagare från 17 länder för att diskutera nyheter kring hur man ska förebygga nedisning och därmed minska förslitningen på utrustningen samt öka produktionen:

* Belgiska OWI-Lab invigde förra året en jättelik klimatkammare i Antwerpen. Anläggningen rymmer 8 meter höga och 12 meter långa föremål med en maxvikt på 150 ton. I klimatkammaren kan mekaniska, hydrauliska och elektriska komponenter testas i temperaturer från +60°C till -60°C.

* Det finska företaget Bladefence har utvecklat en metod där man med hjälp av UV-ljus kan reparera slitna rotorblad på mindre än fem minuter, till skillnad mot nästan ett dygn, som det tar att reparera med konventionella metoder. Blad med repor och skavanker gör det lättare för isen att frysa fast på ytan och innebär också ökat buller och sämre produktion.

* En test vid vindkraftsparkerna i Uljabuouda och Jokkmokksliden visar att värmesystem i turbinernas rotorblad är en investering, som kan spara stor summor.

samt:

·  Test visar man kan spara stora summor pengar och öka produktionen med hjälp av avisningssystem

·  När olyckan är framme: en ny modell beräknar risken för iskast.

·  När, var hur? Flera nya modeller för att förutsäga hur mycket is som kommer att bildas på turbiner och rotorblad presenteras på konferensen.

Läs mer: www.winterwind.se

Välkomna!

Kontakt:
Ulla Hedman Andrén

Mail: ulla@svensk-vindkraft.org

____________________________________________________________________________________________________

Svensk Vindkraftförening är en ideell och politiskt obunden förening öppen för såväl privatpersoner som företag. Föreningen är verksam i hela landet och har till uppgift att främja vindkraftens utveckling genom att:

- förmedla kunskap
- främja teknisk utveckling
- skapa rimliga ekonomiska villkor samt
- samverka med myndigheter och organisationer

Se även www.svensk-vindkraft.org.