Folkpartiet

- Välkommen Turkiet men lös kurdfrågan först!

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2004 16:01 CEST

Cecilia Malmström (fp) om kommissionens Turkietrapport:
- Välkommen Turkiet men lös kurdfrågan först!

- Jag välkomnar kommissionens förslag. Men det finns mycket som Turkiet behöver åtgärda och det inom flera områden. Mycket arbete återstår innan Turkiet helt uppfyller de så kallade Köpenhamnskriterierna, inte minst vad gäller situationen för den kurdiska minoriteten. Trots att förbättringar gjorts på pappret så trakasseras och diskrimineras kurder på ett oacceptabelt sätt i hela Turkiet. Att påbörja förhandlingar med Turkiet innebär att EU kan utöva påtryckningar och verkligen kontrollera att förbättringar sker, vilket vore bra. Det vore bra om kurdiska organisationer får vara med och spela en nyckelroll i uppföljningen och övervakningen av arbetet i Turkiet.

Detta sade EU-parlamentarikern Cecilia Malmström (fp) i samband med att kommissionen idag presenterade sin rapport där situationen med Turkiet bedöms. Turkiet vill börja förhandla om medlemskap och EU har lovat att ge besked. Regeringscheferna kommer i december att ta beslut och kommissionens presentation idag är ett led i det beslutet.

- Det vore en enorm styrka för EU om ett demokratiskt och ekonomiskt välutrustat Turkiet blev medlem i EU. Det skulle öka stabiliteten i hela regionen. Att ta avstånd från Turkiet för att det inte är ett kristet land är en oacceptabel anledning. EU är inte en kristen klubb utan en union av värderingar. Turkiet kan bli ett bra exempel på att islam och demokrati går att kombinera. Turkiet kan bli en brygga mellan Europa och den muslimska världen, sade Malmström

Bild på Cecilia Malmström för fri publicering finns på www.cecilia.nu

Cecilia Malmström