Nyhetsbrevet Vi Resenärer

Välkommen Veolia Transport

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 10:03 CEST

Veolia Transport.    Foto. Marco Andersson

I dag skrivs järnvägshistoria. De första tågen på en helt avreglerad järnvägsmarknad rullar ut på spåren. Det ena tåget lämnar Malmö Syd Svågertorp kl 15.13 och den andra Stockholm Central kl 15.38. Det är Veolia Transport, som utökar sin veckoslutstrafik mellan Stockholm och Malmö, till daglig trafik.

Avregleringen är omdiskuterad. Från vissa håll har sagts att det inte finns plats på spåren för andra tåg än SJ:s. Men nu visar det sig att det finns plats för dessa två tåg som faktiskt rullar på södra stambanan i rusningstid. Andra har hävdat att biljettsamordningen inte kommer att fungera.  Både SJ och Veolia Transport tillhandahåller nu information och biljetter även för det andra bolagets trafik, så det problemet finns inte.

Vinner resenärerna på den nya trafiken? Ja, för det första så utökas sittplatskapaciteten mellan dessa två städer. För det andra stannar Veolia Transport på två nya stationer för denna trafik, nämligen Älvsjö/Stockholmsmässan och Svågertorp i Malmö. För mässbesökare och bilister är detta givetvis bra. SJ gör inga stopp i Älvsjö och angör Svågertorp endast med IC-tågen.

Veolia Transport har fasta priser, dvs. priset är detsamma oavsett när bokning sker. De har vidare pensionärsbiljetter, som kan bokas långt i förväg.

Järnvägssystemet beskrivs i många sammanhang som så komplext att det inte kan hantera fler bolag just vad gäller persontrafiken. På godssidan klarar dock systemet sedan lång tid tillbaka flera bolag.

Avregleringen av den långväga busstrafiken och inrikesflyget har öppnat för ny trafik och nu är det således järnvägens tur.

Idégruppen Vi Resenärer
Jan-Åke Bosell

Idégruppen Vi Resenärer har i över 15 år bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi har över 15-års erfarenhet bakom oss och har under årens lopp samlat på oss en unik kunskap om att vara konsument inom kollektivtrafiken jämfört med att åka bil. Mer information finns på www.vireser.se