Stiftelsen Skansen

Välkomna våren på Skansen

Pressmeddelande  •  2012-04-23 09:43 CEST

Odlingsåret börjar på Skansen och det rustas i och kring hus och gårdar. Programverksamheten inriktar sig på slöjd, trädgård, lek och dans. Valborg firas med vårtal, flammande bål och musik under hela dagen och kvällen 30 april. Skansen kolonister öppnar stugorna helgen den 28 - 29 april och  en helg med hantverk och byggnadsvård avslutar vårrustningen helgen den 12 - 13 maj.

Trädgårdsaktiviteter med vårkänsla 28 - 29 april
Vårsysslor pågår i Oktorpsgården, där det också byggs gärdsgård på traditionellt vis. Fagning är en slags vårstädning av stubbskottsängen som finns på gården och nedanför Oktorp, i Sommarhagen, kan man klättra som en trädvårdare. Skansens kolonister öppnar stugorna för våren och börjar rensa i rabatterna.

Valborg 30 april
Våren sjungs in av studenter, vårtalet hålls och kvällen avslutas med flammande valborgsbål och konsert med Sonja Aldén.

Lek, slöjd och dans 1 maj
Första maj firas med lekar från förr, Slå katten ur tunnan, vårpremiär för Skansens folkdanslag och en konsert med Klarskinn - Vårkänsliga låtar. På Bollnästorget visas trädgårdsslöjd och här kan man själv tillverka en såsticka, växtstöd eller planteringspinne.

Slöjd, städning och gröna sysslor - 5 - 6 maj
Den här helgen kan man också ägna sig åt trädgårdsslöjd, se hur man gör tvål och rep, få tips om blommor och grönsaker ur vårt gröna kulturarv, lära sig stapla en vedtrave och göra barkbåtar. I Arbetarbostaden och Boktryckargården vårstädas det som förr i tiden och här tvättas också den smutsiga byken på gården. I järnhandlarens bostad är pågår storstädning. Ute i naturen möter man vilda grannnar - fjärilar och bin,  och vid Skånegården berättar  experter hur de lever alldeles inpå oss. Vid berguvens hägn kan man få en glimt av vårkänslor i fågelskogen. För de små finns gammaldags lekar på Tingsvallen, barkbåtstäljning vid Oktorpsgården och för de musikintresserade spelar Klarskinn vårkänsliga låtar på Bollnästorgets dansbana.

Hantverk och byggnadsvård 12 -13 maj
En helg för alla som är intresserade av att vårda hus med traditionella metoder och material. Skansens hantverkare och några av de företagare och hantverkare som samarbetar med dem finns på plats och berättar om tekniker mm.
Den här helgen kan man också pröva på trädgårdsslöjdande igen, leka gamla lekar, lyssna på Klarskinn och hälsa på i kolonistugorna.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom