Vänstern sätter jobben i fokus

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2003 14:04 CEST

Denna vecka börjar budgetförhandlingarna på allvar. Idag har
Vänsterpartiets förhandlingsgrupp haft möte och redan i morgon samlas riksdagsgruppen för en genomgång av förhandlingsläget.

En av de frågor som står i centrum under förhandlingarna är jobben. Enligt AMS registrerades i slutet av juni 5,6 % som arbetslösa vid landets arbetsförmedlingar. En sådan arbetslöshet är alldeles för hög. Målet om en högsta öppen arbetslöshet på 4% måste ligga fast. Samtidigt
visar prognoser att inte heller sysselsättningsmålet att 8 av 10 ska vara sysselsatta 2004 kommer att nås. Därför driver Vänsterpartiet på för ytterligare åtgärder för att sätta fler i jobb.

Bland förslagen i programmet "15 förslag från Vänsterpartiet för ökad sysselsättning" finns exempel på åtgärder för att göra det lättare att anställa inom kommun och landsting, ett återställande av sjuklöneperioden, satsningar på IT och Telecom, förändrade skatteregler för småföretagare samt förslag om regionala riskkapitalbolag. Vi kommer
att driva på för at förverkliga dessa förslag i de budgetdiskussioner som vi nu inleder med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Under onsdagen kommer Vänsterpartiets riksdagsgrupp att samlas för att dra upp riktlinjerna för förhandlingarna. I samband med det bjuder vi in till pressträff onsdag den 27 augusti klockan 13.00 i Biblioteket (L4:06), Riksdagens ledamotshus. Där kommer även partiets förhandlare att
presenteras.

För ytterligare upplysningar