Vänstern vill diskutera ekonomi

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2008 10:32 CEST

På Dagens Nyheters debattsida kräver idag vänsterledaren Lars Ohly och Ulla Andersson diskussion med socialdemokraterna och miljöpartiet om den ekonomiska politiken.

- Vi vill diskutera den ekonomiska politiken och vilka behov och syften den ska fylla. Vi har lyft upp behovet av bättre kvalitet i välfärden, ökad ekonomisk jämlikhet och full sysselsättning som det övergripande målet för den ekonomiska politiken.

Socialdemokraterna och miljöpartiet får kritik för sin ovilja att diskutera ramarna för den ekonomiska politiken.

- Socialdemokrater och miljöpartister säger att all diskussion om de ekonomiska ramverken är oansvarig. Vi tycker att det är märkligt. Vi är säkra på att väljarna vill att vi för en öppen och ärlig diskussion om vilka behov som behöver fyllas, och vad vi tycker att det får kosta, skriver Ohly och Andersson.

Ohly och Andersson är vidare självkritiska mot hur den ekonomiska politiken under förra mandatperioden misslyckades med att göra Sverige rättvisare.

- Samhällets satsningar på välfärd har planat ut och historiskt sett sjunkit. Arbetslösheten har under lång tid närmat sig EU-nivåer och den ekonomiska ojämlikheten har ökat kraftigt.

Ur det perspektivet så misslyckades vi alltså under det tidigare samarbetet mellan socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet att göra Sverige rättvisare. De ekonomiska ramverken var en av orsakerna till det misslyckandet. Det är därför vi nu vill kunna diskutera hur vi tillsammans kan göra Sverige bättre. Vi vill ha förändring. Mer av samma ekonomiska politik som högerregeringen står för kan inte vara vad svenska folket önskar sig efter nästa val.

Läs hela artikeln på http://www.dn.se/