Vänsterpartiet begär aktuell debatt i riksdagen om FRA

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2008 11:43 CEST

Nyligen presenterade regeringen de förändringar som regeringen avser vidta för att stärka rättsäkerheten och för att förbättra FRA-lagen. Vänsterpartiet anser att det är hög tid att debattera förslagen till förändringar i riksdagen och begär därmed aktuell debatt.

- Det är bra att regeringen lägger fram förslag för att förändra en lag som fått så mycket kritik både inom och utom parlamentet. Dock är det en något märklig ordning att riksdagen föreläggs beslut som ska fattas via en presskonferens i regeringskansliet. Dessutom har förhandlingar om förändringar i lagen skett i slutna rum och istället för i öppen diskussion. Indikationer har kommit på att regeringen avser att bjuda in oppositionen till överläggningar. Det är bra. Dock måste diskussionen nu föras inför öppen ridå, säger Alice Åström, vice partiordförande i vänsterpartiet.

Med tanke på den intensiva debatt som fortfarande pågår bland allmänheten och bland partierna i riksdagen anser vänsterpartiet att riksdagen nu bör ges möjlighet att debattera frågan i en aktuell debatt.

För mer information, kontakta:

Alice Åström: 070530 4291

Vänsterpartiets presstjänst: 070620 0064