Vänsterpartiet Storstockholm

Vänsterpartiet: Förbjud dubbdäcken i hela innerstan

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2012 10:21 CEST

Dubbdäcken river upp partiklar som varje år dödar 30-40 stockholmare. Stockholmsluften måste bli renare. Därför kräver nu Vänsterpartiet att dubbdäcken förbjuds i hela innerstaden, skriver ledande Vänsterpartister från riksdagen, landstinget och stadshuset på DN Debatt.

- Dubbdäcksanvändningen är den enskilt största källan till skadliga partiklar i Stockholmsluften. Därför måste snarast kraftiga åtgärder göras för att minska dubbdäcksanvändningen i hela staden, säger Jens Holm (V), riksdagsledamot och miljöpolitisk talesperson.

- De åtgärder som nu gjorts är inte tillräckliga när så många far illa varje år på grund av den dåliga luft som dubbdäcken orsakar. Den borgerliga majoriteten pratar om sin ”vision” och hur det ska bli bra och miljövänligt i Stockholm i framtiden. Vi kräver att något görs nu, säger Gunilla Roxby Cromvall (V), ledamot i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

- Stockholmarna ska inte behöva tåla sämre luft än andra. Därför kräver Vänsterpartiet att dubbdäcksförbud snarast införs i hela innerstaden. Dubbdäck hör inte hemma i en hållbar innerstad, säger Kajsa Stenfelt (V), ledamot i Trafik och renhållningsnämnden i Stockholms stad.

För mer info:

Jens Holm    08-786 57 33 alt. Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64
Gunilla Roxby Cromvall     076-029 86 96
Kajsa Stenfelt     070-288 45 62

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/