Vänsterpartiet Malmö

Vänsterpartiet medlemsmöte säger ja till att fortsätta styra Malmö tillsammans med s och mp

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 21:18 CEST

På vänsterpartiets medlemsmöte den 26 oktober sa medlemmarna ja till det förhandlingsresultatet som uppnåtts med socialdemokraterna och miljöpartiet. Mötet valde också kommunalråd, gruppledare, politiska sekreterare och representanter till kommunstyrelsen.

- Vi är glada för att medlemsmötet nu ställt sig bakom en bra uppgörelse som kommer föra Malmö i rätt riktning. Vi har fått ett stort genomslag i vår gemensamma politiska plattform, som vi tre rödgröna partier kommer att presentera på en gemensam presskonferens på torsdag kl 10.00, säger Martina Nilsson nyvalt kommunalråd för vänsterpartiet.

Kommunalrådsposten kommer att delas på två personer, en fråga som vänsterpartiet har drivit länge. Ansvarsområdet utökas till jämställdhet, kultur och fritid.

- Det är bra att vi äntligen får igenom en delning av kommunalrådposten. Det är viktigt ur flera aspekter, dels maktdelning och dels att kommunalråd ska kunna ha tid över till utomparlamentariskt arbete. Vi tycker också att det är en spännande utmaning för hela partiet att vi nu tar över även kultur- och fritidsfrågorna. Viktiga frågor för ett samhälle som strävar efter delaktighet, mot förtryck och för allas rätt att utrycka sig, säger Hanna Thomé nyvalt kommunalråd för vänsterpartiet.

Andra val som gjorde på mötet var:

Carlos Gonzales ord i kommunstyrelsen

Hanna Gedin ers i kommunstyrelsen

Anders Skans, politisk sekreterare och gruppledare

Sara Svensson, politisk sekreterare

Morgan Svensson, sekreterare till kommunfullmäktige