Vänsterpartiet Storstockholm

Vänsterpartiet överklagar beslutet om miljarduttag från allmännyttan

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2012 20:46 CEST

Vänsterpartiet överklagar de borgerliga partiernas beslut att låta hyresgäster betala för bland annat byggen av gator och vägar genom ett miljarduttag ur allmännyttan. Hyrorna höjs samtidigt som de borgerliga partierna under kvällens kommunfullmäktige har beslutat att ta ut 1,3 miljarder kronor från de gemensamt ägda hyresrättsbolagen. Överklagan till Länsrätten bifogas.

- Enligt beslutet ska pengarna från allmännyttan bland annat användas till ombyggnad av gator, parker, idrottsplats, hotell och en ny livsmedelsbutik. Detta är inte något som hyresgästerna ska tvingas betala!, säger Ann-Margarethe Livh (V), oppositionsledare.

- Pengarna borde stanna i bostadsbolagen och komma hyresgästerna till godo genom nybyggnation och renovering. Detta är en dubbelbeskattning av hyresgästerna, säger Ann-Margarethe Livh (V), oppositionsledare.

- Man tänjer på lagen och tar ut mer i vinst än vad som är möjligt. Därför vill vi pröva om detta beslut är lagenligt, säger Ann Mari Engel (V), styrelseledamot i Stockholms stadshus AB.

De borgerliga partierna väljer att för första gången någonsin använda Lagen om allmännyttiga bostadsbolag, som tillåter sådan vinstöverföring.

Enligt beslutet ska bostadsbolagens pengar bland annat användas till:

• ett bostadsprojekt i Fruängen - ombyggnad av gator, parker, idrottsplats och en ny livsmedelsbutik
  • Förnyelseprojekt i Älvsjö centrum med 700 lägenheter, hotell, butiker och buss- och spårvägsterminal mm.
  • Upprustning av Sätra centrum

För mer info:
Ann-Margarethe Livh     076-122 91 03
Ann Mari Engel     070-727 74 20

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/