Vänsterpartiet Storstockholm

Vänsterpartiet polisanmäler utförsäljningarna av allmännyttan

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 07:29 CET

Familjebostäders vice ordförande Ann-Margarethe Livh (V) polisanmäler ordföranden Jonas Nilsson efter förra veckans utförsäljningar av allmännyttan. Grunden för polisanmälan är att samtliga ledamöter inte fått delta i ärendets beredning.

- Det är inte acceptabelt att Familjebostäders ordförande Jonas Nilsson undanhåller en sådan här affär för delar av styrelsen, säger Ann-Margarethe Livh, oppositionsledare (V). Jag fick ta del av handlingarna veckan innan beslutet fattades, efter att affären redan förberetts under flera månaders tid.

I polisanmälan åberopas Aktiebolagslagen 8 kap. 21 paragrafen 2 stycket, där det sägs att beslut inte får fattas i ett ärende om inte samtliga ledamöter dels fått tillfälle att delta i ärendets beredning, dels fått tillfredsställande underlag för att avgöra ärendet.

2004 dömdes Elwe Nilsson (M), tidigare ordförande i styrelsen för SL, för brott mot aktiebolagslagen sedan han undanhållit information om utförsäljningen av stora delar av tunnelbanan till Connex.

För mer info:
Ann-Margarethe Livh              076-122 91 03
Familjebostäders vice ordförande samt oppositionsledare (V)

Thomas Ehrnström                    076-122 95 02
politisk sekreterare

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/