Vänsterpartiet Storstockholm

Vänsterpartiet Storstockholm stödjer arbetarnas kamp i Iran

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2011 14:02 CET

Lördag 5 november hålls demonstrationer världen över för att uppmärksamma arbetarnas situation i Iran. Många arbetare och facklig aktivister sitter fängslade i Iran. Tusentals aktivister har dödats och fängslats. Här följer namnen på några av de fackligt aktiva som under svår förhållanden idag sitter fängslade för sin fackliga aktivitet:

Reza Shahabi och Ebrahim Madadi, ledare för Tehrans bussförarfackförening.

Behnam Ebrahimzadeh, fängslad medlem i Stödkommittén för byggandet av fria arbetarorganisationer dömd till 20 års fängelse för ”uppror mot Gud”.

Rasoul Bodaghi, medlem i Lärarnas Fackförbund, dömd till sex års fängelse för facklig aktivitet.

Ayat Niafar, medlem i Stödkommittén för byggandet av fria arbetarorganisationer.

Mansoor Osanloo, ledare för bussförarnas fackförbund, för närvarande villkorligt frigiven efter att ha tillbringat fyra år i fängelse. Domen på fem år plus ett år har ännu inte återkallats, vilket i praktiken innebär att han befinner sig i husarrest.

Dessa fackliga aktivisters familjer har också varit föremål för trakasserar den senaste tidens strejker i Iran, bl.a. inom den petrokemiska industrin.

Vänsterparitet Storstockholm stödjer tillsammans flera svenska fackliga organisationer, bland annat sektion 26, 30, 34 i Kommunal Stockholms län arbetarnas krav på mänskliga och fackliga rättigheter i Iran.

Partiet kommer att delta i två demonstrationer som kommer att äga rum på lördag. Den ena i samband med inlämnandet av ett uttalande till den iranska ambassaden kl.13.00. Den andra demonstrationen äger rum samma dag på Sergels Torg kl.15.00.
Talare från vänsterpartiet är riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh.

¤ Vi uttrycker vår solidaritet med förföljda och fängslade arbetare i Iran och kräver omedelbar frigivning av alla arbetarledare, fackliga aktivister och politiska fångar.

¤ Vi fördömer den iranska regimens arresteringar, åtal och andra förödmjukelser av alla som kämpar för bättre arbets- och levnadsvillkor samt regimens försök att undertrycka bildandet av fria och oberoende fackföreningar.

¤ Vi stödjer starkt de iranska arbetarnas och det iranska folkets krav på politiska fri- och rättigheter såsom organisationsfrihet, församlingsfrihet och yttrandefrihet samt deras kamp för rättvisa, jämlikhet, välfärd och ett mänskligt samhälle.

Vänsterpartiet Storstockholm

Kontakt, Amineh Kakabveh, riksdagsledamot (v) 076-130 1236
JohnHörnquist,  Distriktsordförande (v), 08-6541318

Läs mer om Vänsterpartiet Storstockholm:

storstockholm.vansterpartiet.se

stockholmsvanstern.se